Obři v přístavech

V roce 1961 byl v Bridgetownu dokončen nový přístav Deep Water Harbour, který měl usnadnit přepravu cukru. Původní záměr však brzy ustoupil do pozadí a přístav byl speciálně upraven pro stále rostoucí množství velkých výletních lodí. Hru na utopené šilinky úřady sice zakázaly jako nedůstojné žebrání, ale způsobů, jak si přivydělat, se našlo dost.
Drobné mince, ale i větší bankovky padají do kasičky skupiny hráčů kalypsa, kteří v průmyslově vyhlížejícím přístavu navozují karibskou atmosféru. Větší částky končí v řadě obchůdků, kolem nichž musejí turisté projít, než se dostanou na ulici. Tam už čekají taxikáři, kteří dobře vědí, jak drahocenný je čas pasažéra výletní lodě, a umějí toho náležitě využít.
S každou lodí, která se v přístavu objeví, si také mnou ruce majitelé obchůdků, cestovních kanceláří, půjčoven aut, plážových barů a středisek vodních sportů. Scenérie typická nejen pro Barbados, ale pro celou řadu míst karibské oblasti, kde průmysl výletních lodí pevně zakotvil.
Důvodů je hned několik – karibské ostrovy nabízejí lákavé exotické prostředí, po většinu roku téměř dokonalé počasí, mnohé z nich lze projet křížem krážem během jediného dne a navíc leží v relativní blízkosti USA, odkud pochází naprostá většina lodní klientely. Výletní lodě přinášejí místním práci a peníze, takže mnozí z nich dělí své dny na ty, kdy v přístavu kotví lodě, a na dny bez lodí. Zdálo by se, že toto rychle se rozvíjející turistické odvětví je pro ostrovy doslova požehnáním. Známé úsloví, že všeho moc škodí, však platí i v tomto případě…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa č. 9/2006

Další informace o Karibiku naleznet zde: http://www.sopka.cz

Renata Haffa