Hned tři mosty přes Douro na jednom snímku – v popředí nový železniční most Sv. Jana, za ním starý železniční most Marie Pii a úplně vzadu most Infanta Jindřicha

Šest mostů přes Douro

Řeka Douro se vine Pyrenejským poloostrovem v délce téměř 900 km. Pramení ve Španělsku, kde má její jméno podobu Duero. Španělský úsek je nejdelší (více než 570 km), pak následuje 112 km, na nichž tvoří řeka hranici mezi Španělskem a Portugalskem, a konečně portugalská část toku dlouhá přes 200 km, která končí jeho ústím do Atlantského oceánu v Portu, přesněji v Portu a ve Vile Nově de Gaia – první město leží na pravém břehu, druhé na levém a hranici mezi oběma obcemi tvoří řeka. Tato hranice je ale veskrze administrativní, protože obě města žijí po staletí v předivu vzájemných vazeb. Ostatně ze spojení jejich antických jmen Portus a Cale vznikl v 9. stol. název nového hrabství Portucale, v němž už jasně slyšíme i dnešní jméno celé země. Fyzicky jsou dnes Porto a Vila Nova de Gaia spojeny šesti mosty se zajímavou historií i technickými pozoruhodnostmi.

Nejslavnější je most Ludvíka I. (Ponte de Dom Luís I), od ústí Doura v pořadí druhý, který vede přímo ze srdce starého Porta, čtvrti Ribeira. Patrový železný obloukový most se postupem času stal ikonickou stavbou a jedním ze symbolů Porta. Rozpon jeho oblouku 172 m byl v době stavby mostu největší na světě. Most byl uveden do provozu v roce 1886. Jeho autorem byl Francouz Théophile Seyrig, žák a později spolupracovník slavného Gustava Eiffela, který pracoval pro vítěze architektonické soutěže, belgickou firmu Société de Willebroek. Osoba architekta i vzhled stavby s typickou lehkou industriální konstrukcí a nápadnými nýty vedly k tomu, že se mostu začalo přezdívat „portská Eiffelovka“, byť by toto označení bylo přiléhavější pro jiný z portských mostů, jak se za chvíli dozvíme.

Most Ponte da Arrábida v Portu
Ponte da Arrábida

Město chtělo most věnovat králi Ludvíku I., a tak ho na jeho počest pojmenovalo. Král známý spíše svým odporem ke státnickým povinnostem nebyl stavbou příliš nadšený a nedorazil ani na její slavností otevření. V 21. stol. prošel most v několika fázích rozsáhlými opravami a úpravami. Základní změnou je, že z velké části přestal sloužit automobilové dopravě. Horní patro bylo upraveno…

Úplné znění článku naleznete zde

Mosty přes Douro