Kolik dětí si nehraje rádo s vláčky? Mnohé z nich tahle láska nepřejde ani v dospělém věku. Cestování dávnou železnicí bývá proto vítaným výletem pro celou rodinu. Velkopolsko nabízí hned několik takových nostalgických zážitků.
Úzkokolejkám se ve Velkopolsku říká kolej powiatowa („okresní dráha“). Średzka Kolej Powiatowa měla původně spojovat město Środa Wielkopolska s Poznaní, ale nakonec byla ze Śródy prodloužena až do městečka Zaniemyśl. A právě úsek Śróda Wielkopolska – Zaniemyśl přežil v 70. letech minulého století likvidaci této úzkokolejky o rozchodu 750 mm, až do roku 2001 na něm existoval pravidelný provoz a dnes slouží v sezoně turistům. Některé jízdy zajišťují oblíbené parní lokomotivy.
Wyrzyska Kolej Powiatowa se pyšní nejužším rozchodem koleje, jaký se používá, totiž 600 mm. Postupně se obnovuje několik úseků, v současnosti vozí turisty o letních víkendech na trase Białośliwie – Pobórka Wielka. Když se tu letos v červnu slavilo 130. výročí této dráhy, byla to velká sláva trvající čtyři dny, u které samozřejmě ani tady nechyběly parní lokomotivy.
Právě výtopny či depa parních lokomotiv (v tomto případě o normálním rozchodu 1435 mm) jsou dalším velkým lákadlem pro všechny milovníky železnice. Ve Velkopolsku existují dvě. Jedno depo, kdysi prý největší v Evropě, najdeme ve Hnězdně; bohužel je už roky mimo provoz, a tak je možné pouze zdálky obhlížet dosud zachovaná zařízení jako vodojem, jeřáb na překládku uhlí a dokonce dvě lokomotivní úložiště s točnami. Druhý, naštěstí stále funkční areál mohou zájemci obdivovat ve Wolsztynu.
Parowozownia Wolsztyn je pro železniční nostalgiky vyhlášený pojem. Tento technický skvost patří mezi nejstarší, přitom stále funkční zařízení tohoto typu na světě: byl vybudován roku 1907. Původn…