Devatenácté století si lze na Kladensku připomenout téměř na každém kroku – průmyslová městečka, staré doly a továrničky, vlečky, zaměstnanecké kolonie, něco z toho sice již opuštěné a zarostlé náletovými dřevinami, nicméně stará průmyslová architektura tu je stále prakticky všudypřítomná.
Pro mnohé bude ale jistě překvapením, že právě zde se můžeme setkat i s historií velmi dávnou, navíc zasazenou do pěkných přírodních scenérií. Mlhavé dny na přelomu podzimu a zimy dodávají této krajině nezaměnitelnou atmosféru opuštěnosti a přímo vybízejí k tomu, abychom ponechali své auto v garáži a místo začínajícího předvánočního shonu nastoupili do vlaku a navštívili místa spojená s počátky přemyslovského státu.
Pro cestu použijeme trať z Kralup nad Vltavou do Kladna, označenou v jízdním řádu Českých drah číslem 093. I ve volných dnech zde jezdí osobní vlaky po celý den. Cílem naší cesty je železniční zastávka Zákolany, ležící ve stejnojmenné obci v Otvovickém údolí. Odtud vede červeně značená cesta, která nás nejprve dovede na nezalesněné návrší nad Zákolany, známé pod jménem Budeč. Budečský románský kostelík je nejstarší dochovanou zděnou stavbu na našem území. Jeho vznik se datuje do doby panování knížete Spytihněva, na přelom 9. a 10. století. Kostelík je tedy pamětníkem knížete Václava, který ostatně podle legend na Budči také pobýval. Je postaven na místě rozsáhlého slovanského hradiště z 8. či 9. století, jehož pozůstatky valů jsou podél cesty ze Zákolan dobře znatelné dodnes.
Z budečského návrší se pak značená cesta vrací znovu do údolí a pokračuje proti proudu Zákolanského potoka romantickou, téměř neosídlenou krajinou. Chvílemi vede cesta podél kolejí. Je to trať spojující Prahu s Mostem a Chomutovem, která dnes slouží jen nákladní dopravě, neboť osobní vlaky zde nejsou již druhým rokem krajskou samosprávou objednány. Cestou uvidíme nejhezčí stavební objekt tohoto úseku trati – kamenný viadukt u Nového Mlýna. Stojí zde od počátku existence dráhy, tedy od roku 1873, a nebyl podle všeho nikdy následně přestavován. V loňském roce prošel velmi citlivě provedenou celkovou opravou a dnes je skutečnou stavební ozdobou celého údolí. Celá cesta pak končí na Okoři, známé zříceninou hradu ze 14. století. Odtud pak jezdí do Prahy autobusová linka Pražské integrované dopravy.
Dříve se pro cesty do oblasti Okoře z Prahy i ze Slánska používala běžně železniční doprava. Vlaky bývaly hojně obsazeny výletníky, kteří vystupovali zejména ve stanici Noutonice. Po přerušení provozu mezi Hostivicemi a Středokluky ztratila dráha pro osobní dopravu význam. Teprve v příštím roce má být zmíněný traťový úsek rekonstruován. Lze jen doufat, že poté zde bude osobní doprava znovu objednána a železniční stanice a zastávky znovu ožijí ruchem lidí směřujících z milionového města za klidem jednoho krásného údolí.
Jan Čech