V posledních 20–30 letech velice vzrostl zájem hudbymilovné veřejnosti o tzv. etnickou hudbu. Označuje se tak tradiční lidová hudba určitého národa či etnické skupiny, případně hudba z příslušné tradice vycházející. Velmi žádaná je hudba keltská.
Přívlastek „keltská“ je poněkud kontroverzní a často ho napadají puristicky založení hudební vědci i pavědci. Hlavním argumentem proti jeho používání je to, že vlastně nevíme prakticky nic o hudbě historických Keltů, kteří se stěhovali do Evropy už někdy od druhého tisíciletí před naším letopočtem. Nelze však popřít, že až do dnešní doby se v Evropě dochovaly zbytky keltské kultury, přinejmenším v jazycích některých národů prokazatelně keltského původu.
Irsko má v souvislosti s keltskou kulturní, a zejména pak hudební tradicí výsadní postavení. V důsledku své geografické izolovanosti se totiž vyvíjelo až do 16. století celkem nerušeně, vzdáleno od cizích vlivů – snad až na občasné vpády Vikingů. Angličané, kteří území Irska okupovali zhruba od doby Olivera Cromwella, sice vynaložili hodně úsilí, hraničícího až s genocidou, na likvidaci irské kulturní tradice, naštěstí se jim to však nepodařilo, a tak dnes Irsko představuje velice ojedinělý památník hudební tradice s keltskými kořeny. Není to však žádný zaprášený muzejní exponát, nýbrž památník velice živý, který se díky silné migraci Irů rozšířil významně i do USA, Kanady a Austrálie. V těchto zemích irská (a ovšem také skotská) hudební tradice vytvořila základ pro vlastní novodobý folklór, ze kterého vychází například country music.
V polovině minulého století však už irská tradiční muzika měla na kahánku a přežívala jen v nevelkých venkovských enklávách. Našlo se však naštěstí dost nadšenců, kteří ji vzkřísili, přinesli do měst na velké scény a posléze navázali na její historický vývoj vlastní tvorbou, jež přijímá moderní hudební prvky, např. jazzu či rocku, přitom však si stále ponechává onu charakteristickou příchuť rozechvívající srdce jejích příznivců po celém světě.
Irská tradiční hudba je postavená na melodii vytvářené na pentatonickém základě. To ji přibližuje spíše k hudbě východní Asie, zejmé