Konec jedné legendy

Důvodem tohoto rozhodnutí jsou vysoké náklady na provoz a také otevřená zadní plošinka, kterou Evropská unie nepovažuje za bezpečnou. Paradoxně však právě díky volnému nástupnímu a výstupnímu prostoru si Londýňané doubledeckery značky Routemaster tak oblíbili. Umožňuje jim nastoupit a vystoupit, kdykoliv autobus dostatečně zpomalí, a cestující ho mohou bez problémů opustit, jestliže v dopravní špičce ztratí trpělivost posunovat se krokem po ucpaných londýnských ulicích.
Prototypy routemasteru vznikly v dílnách London Transport v Chiswicku. Byly navrženy na míru londýnským ulicím a v polovině minulého století znamenaly technickou revoluci. Poháněl je motor o objemu 9 litrů, vybaveny byly poloautomatickou převodovku a posilovačem řízení. Jejich ovládání přitom bylo velmi jednoduché. Routemaster byl vůbec prvním autobusem s celohliníkovou karosérií. I když nabízel 64 sedadel, nevážil víc než jakýkoliv jiný tehdejší jednopatrový autobus. V Londýně dnes jezdí prodloužené verze s 72 sedadly, vyráběné od 60. let…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa č. 11/2004

Další informace o Británii naleznet zde: http://www.sopka.cz