Busty Bacha a dalších skladatelů v lipském muzeu

Hudební Lipsko není jen Bach

Bach
Málokteré město se může pochlubit takovou koncentrací autentických historických míst spojených s hudbou, jako právě Lipsko. Každý den tu ožívá slavné dědictví na operním jevišti, v koncertním sále, při vystoupení pěveckého sboru s více než 800letou tradicí, v posluchárně konzervatoře či v interaktivních muzeích.

Procházku po památných místech Lipska spojených s hudbou můžeme začít třeba v Klášterní uličce (Klostergasse), kde kopie původního barokního portálu na domě čp. 9 připomíná, že v těchto místech stával Hôtel de Saxe, kde bydlelo mnoho slavných návštěvníků Lipska, mezi nimi v roce 1796 i Mozartova vdova Constanze. Měla s sebou partituru Requiem, kterou přivezla pro jeho první provedení v Lipsku. Zda ve stejném hotelu přenocoval také sám Mozart při svém lipském pobytu v roce 1789, není známo. Doloženo je naopak to, že se v hotelu ubytoval v roce 1835 Frédéric Chopin. Nešlo totiž jen o pouhý hotel, ale také o koncertní místo. Tím svým způsobem byly a dodnes zůstaly i lipské chrámy, nerozlučně spjaté především s Johannem Sebastianem Bachem. Podle mnohých největší skladatel v dějinách hudby se sice narodil v durynském Eisenachu, v Lipsku ale prožil 27 neuvěřitelně plodných let (1723–1750) jako varhaník a kantor. Jeho kompoziční mistrovství dokumentují mj. působivé a rozmanité kantáty, které týden co týden skládal pro nedělní bohoslužby. Ze tří set skvostů se nám zachovaly dvě stovky.

Bach - Gewandhaus na náměstí Augustusplatz
Současný Gewandhaus na náměstí Augustusplatz, před ním kašna Mendebrunnen

Pomník, archiv, festival
Život a dílo génia detailně dokumentuje interaktivní muzeum v jednom z nejstarších domů Lipska, který nese po svém majiteli z Bachovy doby jméno Bosehaus. Lze si tam prohlédnout například vzácné originály skladeb i varhany, na kterých mistr komponoval, či skříňku s relikty z jeho hrobu. Díky zvukové instalaci se můžete zaposlouchat do dobových instrumentů. V Boseho domě sídlí i renomovaný Bachův archiv, který společně s městem každoročně v červnu pořádá renomovaný Bachův festival. Badatelé mají pořád plné ruce práce, o tvorbě Johanna Sebastiana totiž dosud zdaleka nevíme vše. Prozkoumáno bylo zhruba 80 % jeho díla a neustále se objevují kompozice, o jejichž existenci jsme neměli ani tušení. Výzkumníci se věnují i tvorbě čtyř synů geniálního skladatele, kteří se vydali v otcových šlépějích. Carl Phillipp Emanuel Bach, díky svému působišti přezdívaný „hamburský“, svého času otce dokonce zastínil.

Interiér kostela sv. Tomáše v Lipsku
Interiér kostela sv. Tomáše, v pozadí na západní empoře varhany od Wilhelma Sauera z 2. pol. 19. stol.

Georg Heinrich Bose, vlivný a bohatý obchodník se stříbrem, byl přítelem i podporovatelem Bacha a také jeho bezprostředním sousedem. Bach se svojí početnou rodinou bydlel přímo naproti v budově Tomášské školy, která se ale nezachovala. Na jejím místě dnes stojí neogotický a neorenesanční Thomashaus, postavený v roce 1904. A hned vedle se tyčí hlavní Bachovo působiště, kostel sv. Tomáše, kde v roce 1539 kázal reformátor Martin Luther. Před kostelem má Bach i svůj pomník, který je jedním z nejčastějších motivů turistických fotografií i pohlednic. Tento „velký“ či „nový“ Bachův pomník byl odhalen v roce 1908 na místě, kde před ním stál pomník G. W. Leibnize, zdobící dnes nádvoří univerzitního kampusu. Bronzová socha vysoká skoro dva a půl metru je dílem Carla Seffnera, podstavec vytvořil architekt a městský stavební rada Otto Wilhelm Scharenberg. Iniciativa k vytvoření „starého“ neboli „malého“ Bachova pomníku, který je jeho zdaleka nejstarším pomníkem na světě, vzešla od skladatele a tehdejšího dirigenta orchestru Gewandhausu, Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Odhalen byl už v roce 1843 a dnes si ho můžete prohlédnout jen o pár desítek metrů dál, v parčíku u městského okruhu nesoucího v tomto úseku jméno Dittrichring.

Kostel sv. Tomáše byl založen v roce 1212 jako klášterní kostel augustiniánských kanovníků, původní stavbu nahradil na konci 15. stol. pozdně gotický halový kostel. Dodnes působí středověkým dojmem, což je ale hlavně výsledkem jeho úprav ve stylu historismu v 19. stol., při nichž byly odstraněny také všechny barokní ozdoby interiéru. Jsou v něm dvoje varhany – tzv. Sauerovy na západní empoře po…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Lipsko

Bach v Lipsku