Sklářské muzeum v Novém Boru je zaměřeno na české sklo a hledí především do jeho historie. Ve městě se ale nabízí také možnost podívat se na moderní a současné sklo od nás i ze světa a k tomu navíc sledovat práci sklářů u pece. Místo, které hledáte, se jmenuje Novotny Glass Centrum a zahrnuje muzeum, galerii a studio se sklářskou hutí.
Petr Novotný, v současnosti asi nejznámější český umělecký sklář ve světě, pochází z východních Čech a v jeho rodině byste nějaké skláře hledali marně. Přesto se v 15 letech rozhodl, že se v Novém Boru vyučí sklářem, pak vystudoval Střední školu sklářských řemesel, nastoupil na huť v Crystalexu a později učil budoucí skláře v učebním středisku. Ještě za socialismu si postavil v rodinném domě malou pícku a zhotovoval v ní nejčastěji bucny – kruhové výplně historických oken, které potřebovali památkáři. Ostatně repliky historického skla patří k jeho „majstrštykům“ dodnes, ať už to jsou třeba náhradní díly k benátským lustrům, speciální skleněné trubičky do starých parních strojů nebo kopie celých skleněných výrobků. Zároveň ale začal také jezdit po světě a pracovat pro různé sklářské umělce, postupně stále zvučnějších a zvučnějších jmen. Totéž platilo i pro Česko, kde spolupracoval například s René Roubíčkem, Bořkem Šípkem nebo Jiřím Šuhájkem.
Po revoluci založil společně s Liborem Fafalou velkou sklárnu Ajeto v Lindavě, kterou v roce 2017 koupila firma Lasvit. Mezitím ale Petr Novotný už v roce 1997 otevřel v Novém Boru na třídě T. G. Masaryka Galerii Ajeto – prodejnu uměleckého i užitkového skla. Přímo vedle ní nabízel po několika letech Crystalex k prodeji nevyužívanou budovu mateřské školky. Novotný ji koupil a vytvořil v ní unikátní centrum se sklářskou hutí, restaurací a muzeem. Poté, co lindavskou sklárnu koupil Lasvit, zůstalo jméno Ajeto jí, zatímco z novoborského areálu se stalo Novotny Glass Centrum.
Centrum tvoří tři hlavní části – muzeum, galerie a studio. Pod označením Studio se skrývá malá rodinná sklárna, jejímž srdcem je plynem vyhřívaná sklářská pec se čtyřmi pánvemi. Slovo „skrývá“ je však třeba v tomto případě brát toliko obrazně. Ve skutečnosti se sklárna vůbec neskrývá, ba naopak. Prosklenou stěnou je opticky propojena se sousední restaurací Huť, odkud lze při jídle sledovat práci sklářských mistrů. Druhým místem, odkud je do sklárny vidět, je ochoz v prvním patře na konci muzea.
Muzeum má dvě části. V prvním patře je umístěna stálá expozice moderního skla založená na soukromé sbírce Petra Novotného. Velmi početně je zde zastoupen Bořek Šípek, který navrhoval přestavbu mateřské školky, předtím interiér galerie a určitou dobu byl i uměleckým ředitelem sklárny Ajeto. Dále tu z českých autorů najdeme díla Reného a Miluše Roubíčkových, Jiřího Šuhájka, z mladší generace třeba Martina Janeckého, který se u nás i ve světě proslavil jakousi „sklářskou sochařinou“ – skulpturami, jež jsou vytvořeny technologií tvarování skla zevnitř žhavé baňky (tzv. inside bubble sculpting), či Ondřeje Novotného. Ve sbírce nechybí ani díla zahraničních tvůrců, z nichž mnohé pojí s Novotným dlouholeté přátelské vztahy. Zastoupeni tu jsou např. Dale Chihuly (jeden z nejznámějších amerických návrhářů ze Seattlu), James Mongrain, Michael Behrens, Janusz Poźniak, Rob Stern, Dante Marioni nebo třeba původem mexičtí bratři De La Torre.
Již od roku 1982 se v Novém Boru koná jednou za tři roky mezinárodní setkání sklářů známé pod svou anglickou zkratkou IGS (International Glass Symposium). Původně ho pořádala až do roku 2006 firma Crystalex (s jednou výjimkou v roce 1994), po jejím úpadku je od roku 2009 hlavním pořadatelem město Nový Bor ve spolupráci s různými sklářskými firmami a institucemi. Zatím poslední ročník, 14. v pořadí, proběhl vloni. Čtyřdenní sympozium, na které jsou zváni umělci z celého světa, je největší akcí svého druhu na světě. První den se účastníci sjedou, další dva dny mají k dispozici provozy ve spolupořadatelských firmách, kde tvoří, poslední den vrcholí sympozium vernisáží výstavy vytvořených děl ve Sklářském muzeu. V roce 2015 bylo během 12. sympozia slavnostně otevřeno druhé patro Novotny Glass Muzea s unikátní střechou od architekta Leoše Bogára, do něhož byla umístěna právě průřezová výstava děl z novoborských sympozií pod názvem „IGS History“, která zahrnuje zhruba stovku artefaktů…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Máchův kraj/Lužické hory