Salzillovo muzeum - nosítka se sousoším Modlitba v zahradě z roku 1754

Salzillovo ráno po celý rok

Salzillovo muzeum
Dopoledni o Velkém pátku se v Murcii říká „Salzillovo ráno“. Z Ježíšova kostela na Plaza de San Agustín se vynáší v procesí devatero nosítek se scénami z posledních dnů Krista, z nichž osm vytvořil mezi roky 1752 a 1777 Francisco Salzillo. Všechny výjevy se odehrávají před ukřižováním, a proto musí být do tří hodin odpoledne nosítka zase zpátky v kostele. Abyste mohli obdivovat díla velkého barokního mistra, nemusíte však být v Murcii jen o Svatém týdnu. Kostel je součástí Salzillova muzea, které je otevřeno celoročně.

Určitě to znáte také. Přijedete někam poprvé a najednou tam objevíte něco, o čem jste vůbec netušili, že tam je, nebo vás zasáhne něco, o čem jste sice věděli, ale nic jste od toho nečekali. Mně se tohle přihodilo v Murcii s Muzeem Salzillo.

Interiér Ježíšova kostela v Murcii
Interiér Ježíšova kostela, kde jsou vystavena procesní nosítka se Salzillovými sochami

Encyklopedické heslo říká, že Muzeum Salzillo je prostor věnovaný výhradně dílům murcijského barokního sochaře Francisca Salzilla. Aktuálně to už stoprocentně neplatí, přičemž ale to, co v muzeu není Salzillovo, rozhodně návštěvnický zážitek neumenšuje. K snazšímu pochopení musíme nejprve sledovat dvě dějové linie – jednu věnovanou rodině Salzillů a druhou murcijskému Královskému a slovutnému Bratrstvu otce našeho Ježíše Nazaretského (stručně Ježíšovu bratrstvu).

Franciscův otec Nicola se narodil roku 1672 v Capui, v tehdejším Neapolském království. Vzhledem k tomu, že toto království bylo součástí španělských držav, nepřekvapí ani úzké kulturní vztahy mezi oběma zeměmi, ani to, že Nicola Salzillo odešel v roce 1698 do Španělska a o rok později se oženil s Isabel Alcarazovou z Murcie. Pár se v Murcii usadil a v roce 1707 se mu narodil syn Francisco. Dodejme ještě dvě podstatné informace. Nicola, ve Španělsku Nicolás, byl sochař a v Neapolském království, především v oblasti dnešní Kampánie, byly tradičně velmi oblíbené presepi, figurální betlémy, jež nadchly každého cestovatele, který tudy projížděl. Zlatým věkem těchto betlémů bylo 18. stol., kdy se rozšířila jejich obliba, i díky králi Karlu VII. Neapolskému, pozdějšímu španělskému králi Karlu III., také do Španělska.

Salzillovo muzeum -Ústřední scéna narození Ježíše z neapolského betlému
Ústřední scéna narození Ježíše z neapolského betlému, jímž expozice v Salzillově muzeu začíná

Tradice katolických bratrstev kajícníků, podílejících se na různých náboženských obřadech a procesích, sahá ve Španělsku až do středověku. Obzvláště nápadná je činnost těchto bratrstev o Svatém týdnu, kdy jejich členové vynášejí v procesích nosítka, resp. trůny, na nichž jsou umístěna sousoší, případně jednotlivé sochy, s tematikou posledních dnů Ježíše Krista. Roku 1600 bylo v Murcii založeno výše uvedené bratrstvo, které si n…

Úplné znění článku naleznete zde

Salzillovo muzeum