Sardinské murales
Před půl stoletím se na Sardinii začala šířit kultura murálů, maleb na zdech domů pobřežních měst a horských vesnic, které vyprávějí příběh sardinského lidu. Staly se nedílnou součástí sardinského charakteru. Vypráví o jiné, jedinečné Sardinii.
V Baresse, malé vesnici za Oristanem, nás zaujme velká, pestře pomalovaná zeď s výjevy z vesnického života: žně, pastýři stříhající ovce, sběr oliv. Součástí obrazu jsou i diváci – babička s vnoučaty, jimž zřejmě vysvětluje, co se před nimi odehrává… Za rohem, na další zdi, oživuje vymalovaná realita života na návsi kolem kašny jinak ospalou a poněkud mdle působící vesnici.
Malby, zdobící zdi dvorů a fasády domů, nás doprovázejí po celé cestě Sardinií. Na ostrově snad není vesnice, kde by nebyla alespoň jedna zeď vyprávějící příběhy místního života: postavy v tradičních šatech, scény oslavující každodenní práci, zemědělce a ovčáky, veselé chvíle, jezdecké nebo karnevalové scény. Nástěnné malby jsou jedním z nejlépe identifikovatelných prvků, jejichž prostřednictvím lze vnímat historii ostrova, kulturu a zvyky místních obyvatel.
Příběh nástěnných maleb na Sardinii má svůj původ v Orgosolu, asi čtyřtisícové obci v kraji Barbagia ležícím v srdci horského masivu Supramonte. Odlehlá horská oblast se spoustou jeskyní byla vždy útočištěm mužů mimo zákon a Orgosolo velmi zvláštní a vzpurnou vesnicí s archaickými tradicemi. Její historie je poznamenána banditismem, věčnými konflikty rodinných klanů nebo militantními protesty proti vládní moci. Do nedávné historie se zapsala neúprosným aktivismem a velkou (a úspěšnou) mobilizací prakticky všech občanů z komunity a okolí proti vojenským základnám na pastvinách plání Pratobella v roce 1969. Bouřlivá 60. a 70. léta 20. stol., doba velkých protestů dělníků a studentů, iniciovala rozvoj kolektivních nástěnných maleb, které dodnes velmi podrobně vyprávějí o zvycích a tradicích, kultuře a odporu obyvatel Barbagie. Na fasádách domů se staly originálním nástrojem komunikace. Orgosolo svými expresivními obrazy mluví a vytváří pouto mezi obyvateli a návštěvníky. „Podívejte,“ oslovuje nás na ulici prošedivělý děda a ukazuje na fasádu domu s vojáky obklopenými lidmi, „to jsme byli my, když jsme v devětašedesátém protestovali proti vojenské základně…“ Text pod malbou dokumentující protest říká: Místo traktorů k orbě poslali tanky a děla. „A támhle,“ ukazuje rukou na další malbu, „to je náš slavný Gigi Riva, to vám byl ale fotbalista!“
Pro murály v Orgosolu je typická silná politická angažovanost. Více než 150 jich barvitě, ostře a pohotově vy…
Úplné znění článku naleznete zde