Telemarkem lodí a na kole

Od moře až k náhorní plošině Hardangervidda na jihu Norska se rozkládá krásný a divoký kraj Telemark. Toto slovo, psané s malým začátečním písmenem, proniklo i k nám. Z vesničky Øverbø pocházel Sondre Norheim, jeden z pionýrů lyžování. Vynalezl vázání, které umožnilo lyžaři lépe lyže ovládat, i nový styl, elegantní postoj s pokrčenou nohou předsunutou dopředu, pro který se podle místa vzniku vžilo pojmenování telemark.

Krajem v srdci Norska prochází Telemarský kanál, který dnes láká hlavně vodáky a cyklisty. Původně toto vodní dílo sloužilo dopravě lidí, zboží a především dřeva z hustě zalesněné vnitrozemské oblasti Telemarku do fjordu Langesund a odtud po moři do dalších přístavů na jižním a západním pobřeží Norska. V roce 1861 byla dokončena první část této vodní cesty, která spojila přímořské město Skien s jezerem Norsjø. K překonání patnáctimetrového výškového rozdílu postačily dvě plavební komory. Kanál výrazně přispěl k rozvoji dřevařského průmyslu v této části Norska.

Od roku 1887 pak na 500 dělníků pracovalo pět let na vyhloubení druhé části kanálu, která od města Ulefoss na západním břehu Norsjø propojila jezera Flåvatn, Kviteseidvatnet a Bandak v nadmořské výšce 72 m. Tato etapa zahrnovala vybudování šestnácti zdymadel. Vznikl tak Telemarkkanalen, 105 km dlouhá vodní cesta, která spojila moře s městečkem Dalen ležícím na západním okraji jezera Bandak. Když byl v roce 1892 otevře…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Norsko