První projekt přímého železničního spojení údolí Rýna a Rhôny vznikl již v roce 1896, ale nerealizoval se. Až roku 1910 byla založena akciová společnost Dráha Brig-Furka-Disentis a o rok později začala výstavba trati. První úsek Brig – Gletsch byl dokončen v roce 1914, těsně před první světovou válkou. O rok později byl proražen vrcholový tunel Furka, dlouhý 1874 metry, s nejvyšším bodem ve výšce 2160 m n. m. Stavbu ztěžovaly geologické a klimatické podmínky, které nakonec spolu s nedostatkem finančních prostředků vedly k dočasnému zastavení prací. Později byly obnoveny a v plném rozsahu se provoz s parní trakcí rozeběhl v roce 1926…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa č. 4/2007
Další informace o Švýcarsku naleznet zde: http://www.sopka.cz
Jaroslav Skalický