Ustka - otočný most nad přístavním kanálem

Słupsk a Ustka

Jen kousek od trojměstí Gdaňsk-Sopoty-Gdyně leží o něco méně známé, ale stejně atraktivní dvojměstí Słupsk-Ustka. Obě města se dobře doplňují – zatímco historický Słupsk, třetí největší město Pomořanského vojvodství, je průmyslovým centrem, menší Ustka je moderní lázeňské letovisko na Baltu.

Jméno města Słupsk, kdysi významného člena hanzy, je odvozeno od řeky Słupia, která ho obtéká a v minulosti sloužila jako přirozená „hradba“ proti útočníkům. O významu Słupska svědčí fakt, že zde byla první tvrz postavena už v 8. stol. V držení města a okolí se pak střídala pomořanská knížata s braniborskými markrabaty a řádem německých rytířů až do roku 1653, kdy se stal Słupsk nadlouho součástí Braniborska a poté Pruského království.

Novogotická radnice ve Słupsku
Novogotická radnice ve Słupsku byla postavena v roce 1901

První výtah, první pizzerie
Ve Słupsku rád pobýval kníže Blücher, který se podílel na porážce Napoleona u Waterloo – jeho jméno nesl i husarský pluk, který měl ve městě kasárna. Nejslavnějším občanem města byl však Heinrich von Stephan, který se tu v roce 1831 narodil. Vybudoval síť pošt v Prusku, zavedl telefonní spojení a vynalezl korespondenční lístek. V roce 1910, kdy se slavilo 600. výročí udělení městských práv, se ulicemi Słupska rozjely první tramvaje a v obchodním domě Gustav Zeeck začal jezdit první výtah. Jde o nejstarší stále funkční výtah Evropy. Dalším primátem Słupska je nejstarší pizzerie v Polsku otevřená roku 1974.

Za 2. sv. války Rudá armáda Słupsk osvobodila bez boje. Sovětští vojáci však město záměrně vypálili, hlavně jeho historickou část. Některé stavby byly potom obnoveny až v 60. letech minulého století, třeba kostel sv. Mikuláše, ve kterém je dnes knihovna.

Słupsk si svých památek váží – už v roce 1912 tu byla rozebrána a na nové místo přesunuta kaple sv. Jiří, která překážela nové výstavbě. V letech 1992–1994 pak byla – i díky finanční podpoře z Německa – rozebrána a ke słupskému zámku přesunuta hrázděná Richterova sýpka.

Slupsk - Památník s historickou soupravou připomíná
Památník s historickou soupravou připomíná, že tramvaje začaly ve Słupsku jezdit již v roce 1910

V centru areál muzea
Město patří k důležitým místům prestižní Evropské cesty cihlové gotiky. Velkou rekonstrukcí zde prošel po válce zámek pomořanských knížat, který získal zpět svoji renesanční podobu. Dnes v…

Úplné znění článku naleznete zde

Słupsk a Ustka