Hned úvodem budiž řečeno, že pokud se vydáte objevovat Nizozemsko na palubě obytné lodi, čeká vás s velkou pravděpodobností nezapomenutelná dovolená, kterou z hlediska objektivních příčin snad může pokazit jedině počasí. Jenže to by muselo týden či déle v jednom kuse skutečně lít jako z konve, což se však během sezony ani v této deštěm štědře zkrápěné zemi nedá moc často očekávat.
Statistiky uvádějí, že v Nizozemsku existuje více než 6000 km plavebních cest, přičemž skoro 5000 km připadá na řeky a kanály – to je mimochodem zhruba dvojnásobek délky zdejší dálniční, ale také železniční sítě. Vzhledem k celkové rozloze země z toho vyplývá, že lodí je možné se dostat skoro do každého druhého města i vesnice, jak ostatně naznačuje i český klasik: „Tam, kde bývá u nás uprostřed mezi domy ulice, je v Holandsku jednoduše voda; tomu se říká gracht, a když ta voda teče od města k městu, je to kanaal.“ Čapkovým Obrázkům z Holandska čas nijak neubral na výstižnosti, která v mnoha pasážích tohoto laskavého dílka může být i dnes silným podnětem k cestě po Nizozemsku. Anebo třeba k plavbě: „Protože Holanďané nemohli vzhledem k rozsahu své země růst tuze do šířky, zdvojnásobili své rozměry vertikálně, odrazem ve vodě… Nedivil bych se, kdyby se v zrcadle grachtů pohybovaly odrazy lidí z minulých staletí, mužů v širokých krejzlíkách a žen v čepcích. Ty grachty jsou totiž velmi staré a následkem toho jaksi neskutečné. Jako by ta města ani nestála na zemi, nýbrž na svém vlastním zrcadlení.“
Ano, za nizozemským zrcadlením určitě stojí za to vyplout, neboť přímé dotyky s tímto zpola přeludným světem slibují být opravdu nevšedním prožitkem, jaký si v podobném rozsahu jinde v Evropě nelze dopřát. A dojmy od vodní hladiny budou o to silnější, když poplujete v pronajaté vlastnoručně řízené obytné motorové lodi, která je vlastně dost luxusní mobilní chatou. To, že jste dosud nikdy nic podobného nepodnikali, vůbec není na závadu. Zaškolení na funkci kapitána i kormidelníka zvládnete najednou za necelou hodinu přímo v půjčovně lodí bezprostředně před vyplutím. Žádné velké cavyky s tím tady nedělají, v Nizozemsku je ovládání člunů považováno tak trochu za přirozenou dovednost, s níž se lidský jedinec již rodí. K řízení plavidla, které není delší než 15 metrů a jehož rychlost nepřesáhne 20 km/h, tady nepotřebujete žádné oprávnění a většinou nejsou vyžadovány ani žádné předchozí plavební zkušenosti. Přesto ale do půjčovny úplně „nepolíbení“ přijít nemusíte, jestliže ještě doma v předstihu absolvujete krátký kurz, který organizují některé naše cestovní kanceláře.
Nizozemské půjčovny obvykle nabízejí lodě s kapaci…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Nizozemsko