Start povolen

I když jsou počátky letectví v českých zemích spjaty především s Pardubicemi, kde se Jan Kašpar poprvé v letadle těžším než vzduch odlepil od země, svým prvním dálkovým letem 13. května 1911 do historie české aviatiky zapsal i Prahu. A přestože se svým Blériotem přistál na řepném poli na okraji chuchelského závodiště, první letiště vzniklo přesně na opačné straně města.

Po úspěšném nasazení letadel v první světové válce došlo po jejím skončení k rychlému rozvoji leteckého průmyslu a dopravy. Po vytvoření samostatného Československa vznikly v letech 1918–1920 v Praze tři letecké firmy – Letov, Aero a Avia, které se během pár let proměnily z malých dílen v moderní průmyslové podniky. Usídlily se na severovýchodním okraji Prahy, kde na volné pláni mezi obcemi Kbely, Letňany a Vysočany vznikla ve velmi malé vzdálenosti od sebe tři letiště, na nichž startovaly a přistávaly všechny významné stroje naší letecké historie.

První letiště ve Kbelích sloužilo od roku 1919 vojenskému letectvu. Civilní provoz na něm zahájila hned následujícího roku Francouzsko-rumunská vzduchoplavební společnost linkou mezi Prahou a Paříží. Podle návrhu architekta Josefa Gočára byly postaveny dřevěné úřední a restaurační budovy v kubistickém slohu, kolorované národními barvami, jež se ale od 60. let nacházejí v areálu pražské ZOO, kde nyní čekají na renovaci. V roce 1923 ve Kbelích zahájila provoz nově vzniklá společnost Československé aerolinie se svým prvním letounem Aero A-14 Brandenburg, postaveným v nové továrně Aero ve Vysočanech. Travnatou plochu kbelského letiště lemovaly železobetonové hangáry a navigační věž, součástí areálu se stal také věžový vodojem s nádrží zdobenou reliéfy s leteckými motivy od sochaře Jana Laudy, na vrcholu s ochozem a leteckým majákem. Se kbelským letištěm souvisí významná památka funkcionalistické architektury, vila ve Vysočanech, kterou ve 30. letech postavil přední architekt české moderny Ladislav Žák pro leteckého konstruktéra ing. Miroslava Haina. Budova má na ploché střeše pozoruhodný kapitánský můstek, z něhož Hain pozoroval přelety svých letounů startujících z kbelského letiště, jejichž piloti mu prý mávali.

Miroslav Hain a Pavel Beneš založili v roce 1919 ve zrušeném vysočanském cukrovaru továrnu na výrobu letadel a leteckých motorů Avia, kterou později přesunuli do nových výrobních…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Praha – technické památky

Pražské letiště