Auto & Technik Museum Sinsheim - expozice

Auto & Technik Museum Sinsheim

„U nás najdete všechno od traktoru až po Concorde“, chlubí se na reklamách Muzeum auta a techniky v Sinsheimu poblíž Heidelbergu. Myšlenka na jeho založení se zrodila koncem roku 1980 v hlavách technikymilovných lidí, kteří si pro svoje potěšení restaurovali staré dopravní prostředky a chtěli svou mravenčí práci zpřístupnit širšímu publiku. Původní plocha 5000 m2 se časem rozrostla na víc než 30 000 m2 krytých hal plus otevřené výstaviště pro letouny. Největší pozornosti se těší dvě dopravní nadzvuková letadla – francouzsko-britský Concorde a sovětský Tupolev 114. Nechybí ani český Aero L-29 Delfín z roku 1961, nejlepší cvičný letoun bývalého Varšavského paktu. Porovnání západní a východní kvality interiérů vyvolá nejeden úsměv na tváři.

I pro technické antitalenty je procházka muzeem zajímavá. Kde jinde uvidí kousek od sebe naleštěné oldtimery (v počtu tří set – mezi nimi předválečný špičkový model Zeppelin nebo mercedesy v ceně rodinného domu) i závodní vozy formule 1 včetně slavných bugatek, legendární modré šestikolky Tyrrell z roku 1976 i Schumacherova Ferrari z minulé sezony. Senzací muzea je nejrychlejší auto světa – The Blue Flame, s nímž 7. října 1970 Američan Gary Gabelich dosáhl světového rekordu 1001,671 km/h. Svůj název si tento kříženec auta a rakety věru zaslouží: jako pohon mu sloužila vysoce výbušná směs kapalného zemního plynu a hyperoxidu vodíku, která vytvářela za vozidlem modrý plamen.

Mezi veterány jsou i dvě stovky dvoustopých vozidel. Nostalgické motocykly podobné tomu Franziho z Postřižin jsou na hony vzdáleny ďábelským strojům hodným motorového gangu Hell’s Angels. Nechybí ani vojenská technika téměř všech bojujících stran z obou světových válek. Kontrastně k nim působí něžná secesní dětská vozítka a pohyblivé orchestriony, z nichž ten největší na světě má 900 píšťal a vyrobila ho belgická firma Mortier. Lepší představě o koloritu jednotlivých epoch napomáhají dobově oblečené figuríny.

Kino IMAX 30 ukazuje na plátně 20 x 27 m trojrozměrné filmy, třeba Cameronův dokument o zkoumání potopeného Titaniku, filmy o podmořských hlubinách, o zvířatech na Galapágách, o dinosaurech, o vesmíru, o posledním letu Concorde v červnu 2003, a také jak změnila technika náš život vezdejší (poslední film se promítá zdarma). Roční návštěvnost muzea přesahuje jeden milion. A to mu nedaleko odtud ještě konkuruje sesterské Technické muzeum ve Speyeru!