Falkirk podle Archiméda

Rotační lodní výtah, uvedený do provozu v roce 2002, přemísťuje lodě přes výškový rozdíl 25 metrů mezi hladinami kanálů Forth & Clyde a Union, čímž nahrazuje dříve používaných jedenáct zdymadel. Skládá se ze dvou stejných ocelových ramen, která se otáčejí kolem osy procházející jejich středem. V kruhových otvorech jsou na ocelových ozubených kolejnicích zavěšeny gondoly napuštěné vodou. Technické řešení zdviže je zcela ojedinělé, přitom překvapuje svou logikou a jednoduchostí. Funguje na principu dvou vyvážených nádrží, z nichž jedna stoupá vzhůru, zatímco druhá klesá. Platí při tom Archimédův zákon, podle něhož  je těleso ponořené do kapaliny nadlehčováno silou, která se rovná váze kapaliny tělesem vytlačené. Znamená to, že když loď vjede do gondoly, vytlačí přesně vlastní váhu ve vodě. Gondoly tak, bez ohledu na to, zda jsou prázdné nebo plné člunů, nesou stejný náklad. Jedinou podmínkou je, že hloubka vody v obou vanách musí být stejná. Každá z nich pak přenáší stejnou celkovou váhu  250 tun.

Turisté si mohou Falkirské kolo vyzkoušet ve vyhlídkových lodíchPo přesném vyrovnání hladin vody v obou gondolách začnou hydraulické motory otáčet středovou osou rotoru. Systém ozubených kol a vodicích kolejnic zajišťuje bezpečnou horizontální polohu obou vodních van. Díky přesnému vyvážení postačí k otočení ramene minimální množství energie. Tuto práci vykonává 10 motorů umístěných kolem centrální osy, které k jednomu otočení potřebují pouze 1,5 kW, což je spotřeba obyčejného vysavače. Největší úspory se ale týkají času. Zatímco překonání jedenácti zdymadel trvalo celý den, Falkirské kolo se otočí o 180° za 5 minut. S časem potřebným na zavření jezu, vyrovnání hladiny vody a otočení gondol tak doba přemístění z jednoho kanálu do druhého nepřesáhne 15 minut. Během této doby loď z kanálu Forth & Clyde vpluje do vany ve spodní části komplexu, která se uzavře. Rameno rotačního výtahu se pak téměř neslyšně otočí o 180°, přičemž vyzvedne gondolu s lodí o 25 metrů výš k ústí aquaduktu, který drží ve vzduchu zdánlivě subtilní betonové pilíře s očkem, jímž je vedeno vodní těleso. Vana se otevře na druhé straně a loď pokračuje po stometrovém aqauduktu do tunelu a dál do kanálu Union. Rozměry unikátního vodního díla jsou skutečně kolosální: dvojice ramen s bazény váží 1300 tun. Každá vana pojme až 250 tisíc litrů vody a vejdou se do ní lodě až 20 metrů dlouhé.

Rotační výtah vyzdvihne loď během pěti minut o 25 metrů výšVýstavba Falkirského kola se stala součástí rozsáhlé obnovy kanálů Forth & Clyde a Union. První z nich, vybudovaný v letech 1768 až 1790 podle výkresů Johna Smeatona, spojuje Bowling v ústí řeky Clyde na západním pobřeží Skotska s Grangemouthem v ústí řeky Forth na východě. Kanál je dlouhý 61 km, má 38 zdymadel a 25 akvaduktů. Několikakilometrová odbočka napojuje na tuto vodní cestu Glasgow, jemuž toto spojení umožnilo obchodovat s Baltským mořem, Skandinávií a Holandskem. Kanál Union z Falkirku do Edinburghu projektoval Hugh Baier, a to s takovou přesností, že na délce 51 km nebylo nutné postavit jediné zdymadlo. Kanál, dokončený v roce 1822, vede po 24 akvaduktech. Kanály prosperovaly až do první světové války. V období největší slávy po nich ročně putovaly 3 miliony tun nákladu a lodě přepravily 200 tisíc cestujících. Mezi Glasgowem a Edinburghem například koně tahali po kanálech expresní lodě, jež se vyznačovaly velmi štíhlým trupem. Cesta trvala přes sedm hodin. Na falkirské kaskádě zdymadel se šetřil čas tím, že se přestoupilo na jiné plavidlo. Příchod železnice zasadil vodní dopravě první ránu a rozvoj dálniční sítě ji už zcela vyřadil ze hry. V roce 1963 byl uzavřen kanál Forth & Clyde a o dva roky později potkal stejný osud i Union. Tříletá rekonstrukce začala vyčištěním opuštěných koryt kanálů, zanesených bahnem, odpadky, vozíky ze supermarketů a pneumatikami. Dělníci opravili desítky mostů, akvaduktů a komor, mnohé postavili znovu. Součástí celého díla ve Falkirku je i 168 metrů dlouhý tunel, vyhloubený pod vykopávkami římské Antoninovy zdi, jež je stará 1800 let a tvořila nejsevernější hranice římského impéria. Dochoval se z ní čtyři metry vysoký val s hlubokým příkopem na severní straně. Postavil ji roku 142 císař Antoninus Pius v délce 60 km mezi řekami Clyde a Forth. V 18. století byly některé části příkopu využity při budování kanálu Forth & Clyde. Podél kanálů byly obnoveny stezky pro pěší a cyklisty. Renovované vodní kanály jsou tak nejen připomínkou technického umu stavitelů a tvrdé práce dělníků, ale také nabízejí nevšední  možnosti rekreace a aktivního odpočinku…

Další informace o Číně naleznet zde: www.sopka.cz

 

 

 

Shopping Cart