Finský design je tak trochu jako samotní Finové. Klade důraz na praktičnost, funkčnost i jednoduchost předmětů pro každodenní použití a vychází z národní tradice, mentality a estetického cítění. Vždyť ve finských rodinách bylo vždycky běžné, že nejméně jeden člen uměl vykouzlit houpací židli, píšťalku z vrbového proutí či vánoční dekorace ze sušené slámy.
Finové upřednostňují kvalitu nad kvantitou. Přeplácanost nepatří k jejich životnímu stylu a není vlastní ani architektuře, ani stylu odívání. Moderní design tvoří čisté linie, elegance i rafinovanost, vysoce kvalitní přírodní materiály i kvalitní řemeslné provedení a evokuje krásu a panenskost finské přírody, vůni březových hájů, romantiku fjordů a jezer.
V designu i architektuře se zrcadlí vztah k přírodě a ekologii, kterými se tvůrci inspirují, ostatně Finové po staletí žijí v symbióze se svým okolím. Příroda byla a je jejich nejlepší múzou.
Sklo, keramika, nábytek či textil jsou výrobky každodenní spotřeby, kterým místní designéři věnují mimořádnou pozornost. Již kultovními se staly například židle Domus (1946), stolní sada Kilta (od roku 1957) či nábytek Muurame (od roku 1955). V popředí je účelnost; nábytek, vesměs ergonomický, maximálně vychází vstříc potřebám člověka a není samoúčelnou tvarovou nebo materiálovou exhibicí návrháře.
Finský design chce podpořit dobrou náladu a lahodit nejenom oku, ale potěšit též duši. Výrobky nejznámějších finských značek, které se proslavily po celém světě, proto také patří mezi žádané suvenýry, byť nebývají levné, ať už jde o produkci textilní firmy Marimekko, vázy a skleněné předměty každodenní potřeby od Iittaly či porcelán od Arabie. Dalším příkladem úspěšného designu jsou bezesporu telefony Nokia.
Jedna legenda se zrodila z trucu. Když zakladatelka textilní firmy Marimekko veřejně prohlásila, že nikdy nevyrábí květované vzory, firemní designérka Maija Isola přišla s legendárním vzorem Unikko s obrovskými květy máku. Reklamu jim udělala
především módní ikona Jacqueline Kennedy, manželka amerického prezidenta, která v šatech od Marimekko pózovala v kampani v roce 1960. Šaty a další výrobky slavné oděvní značky se objevily také v americkém seriálu Sex ve městě. Tradiční i modernější vzory najdete na celé řa…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Finsko