Impresionisté v Normandii

Normandské Côte Fleurie – Květinové pobřeží – leží mezi ústím Seiny a Orne. Ve druhé polovině 19. století se během několika desetiletí proměnilo v módní pláže, kam na léto přijížděla vybraná společnost umělců, zámožných měšťanů a aristokracie. Chudé rybářské vesnice a zanedbané středověké přístavy se měnily v luxusní letoviska s hotely, kavárnami, obchody a přímořskými kolonádami. Jména obcí jako Cabourg, Deauville, Trouville nebo Honfleur dostala zvuk a brzy je znala celá Francie. Odlesk této mondénní atmosféry padl i na nedaleké velké přístavní město Le Havre na pravém břehu obrovitého, otevřeného ústí řeky Seiny. V Honfleuru, opevněném přístavu z 15. století, se v námořnické rodině Bodinových narodil roku 1824 syn Eugéne. Vyrostl z něho podnikavý mladík, který si už v osmnácti letech otevřel v Le Havru papírnictví, kde také vystavoval současné místní malíře. Někteří z nich jej ponoukali, aby sám začal malovat a zasvětili jej do tajů umělecké tvorby. V šestadvaceti už poprvé vystavoval vlastní obrazy, a ty měly takový úspěch, že dostal stipendium, aby mohl studovat malířství v Paříži. Tam se seznámil s mnoha umělci, kteří se pozdějších letech vzájemně ovlivňovali a jako jedna tvůrčí generace postupně směřovali k novému uměleckému stylu – impresionismu. Vůbec největším normandským malířem a impresionistou par exellence se stal Claude Monet. Dokonce i jeho obraz Impression (Dojem) věnovaný východu slunce nad řekou se stal podnětem k nejprve posměšné přezdívce nezávislých a neuznávaných mladých umělců a později, když už byli všichni slavní a uznávaní, byl impresionismus respektovaným oficiálním názvem tohoto uměleckého stylu, který předpokládal, že na obraz nanesené barevné skvrny rozloženého slunečního spektra vytvoří až očním vjemem vlastní barvy zpodobované přírody…

Úplné znění článku naleznete v časopise Země světa č. 6/2002.

Další informace o Francii naleznet zde: http://www.sopka.cz

Jaroslava Janoušová

Shopping Cart