Jadran expressem do Splitu

Split, druhé největší chorvatské město, je stále častěji navštěvován českými turisty, pro které je pobyt na Jadranu ve srovnání se západoevropskými přímořskými letovisky cenově přijatelný a snáze dosažitelný. A to i díky přímému charterovému vlaku Českých drah – Jadran expressu, který v hlavní sezoně umožňuje jednou týdně pohodlné, přímé cestování z České republiky do Chorvatska a zpět.

Split, rozkládající se na pobřeží Jaderského moře, je od vnitrozemí chráněn  pohořími Mosor a Kozjak. Má středomořské podnebí s velmi suchými a teplými léty – průměrná červencová teplota dosahuje příjemných 26 oC a v průměru se sedmi hodinami slunečního svitu denně patří mezi nejslunnější místa v Evropě. Bohatá historie regionu i rozmarná příroda navíc naplnila město a okolí jedinečnými historickými i přírodními pozoruhodnostmi, které stojí za to vidět.

Z historických památek je bezesporu nevýznamnější Diokleciánův palác, který je součástí historického centra, jež bylo zapsáno do seznamu kulturního dědictví UNESCO již v roce 1979. Samotný palác byl vybudován na přelomu 3. a 4. století jako „důchodová“ rezidence římských císařů. Během deseti let jeho výstavby byly do Splitu dovezeny sloupy a sfingy až z Egypta. Palác zaujímá plochu téměř čtyř hektarů a jeho zdi jsou místy vysoké až 26 metrů, tedy zhruba jako osmipatrový dům. Celý komplex fungoval jako vojenská pevnost a po staletí byl i obrannou baštou města. Svoji ochrannou roli plnil snad nejvýznamněji v 7. století při vpádu Avarů a Slovanů.

V té době i po celý raný středověk si Split v rámci Chorvatského království udržel značnou autonomii. Benátská republika, trvající tři století, však význam města značně utlumila. Nový rozmach přinesl až rozvoj průmyslu v 19. století po příchodu Rakušanů. Město pak naštěstí nebylo příliš zasaženo hroznou a ničivou občanskou válkou z počátku 90. let minulého století a turisté oceňující krásy jaderského pobřeží se sem rychle začali vracet.

Dnes je to opět významné turistické centrum. Příjemné koupání totiž umožňuje nejen 6 městských placených koupališť, ale také mnoho bezplatných příjemných pláží, především na členitém pobřeží poloostrova Marjan poblíž Oceánografického ústavu.

Na své si však přijdou i příznivci aktivní dovolené, zejména vodních sportů a potápění. Absolvovat je možné i vysokohorskou túru, například na nejvyšší vrchol v okolí: Mosor.

Také kulturního vyžití je ve městě dostatek. Kromě nabídky řady divadel, muzeí a galerií se v roce 2005 připomíná významné jubileum Diokleciánova paláce, který letos oslaví již 1700. výročí. Související slavnosti nabídnou po celou sezonu originální kulturní akce, které jsou nyní v přípravě. Každoročně pak od poloviny července do poloviny srpna zde navíc probíhá tradiční kulturní festival Splitské léto, který nabízí řadu koncertů a divadelních představení jak v sálech, tak i pod širým nebem.

Zajímavosti v okolí kromě toho svádějí k řadě výletů, které můžete podniknout buď vlastním autem, motocyklem či na kole – všechny tyto dopravní prostředky lze totiž Jadran expressem společně s vámi dopravit až do Splitu.  Oblíbeným cílem lodního výletu je ostrov Brač, který patří mezi nejnavštěvovanější místa Chorvatska a stal se i symbolem nádherné dovolené uprostřed panenské přírody a křišťálově čistého moře.

Jadran express Českých drah bude do Chorvatska jezdit jednou týdně od 17. června do 17. září 2005. Odjíždí z Prahy hl. n. každý pátek v 10:35 hod. a do cílové stanice dorazí následující den po 9. hodině dopoledne. Zpět se vrací ze Splitu vždy v sobotu po 17. hodině a do stanice Praha hl. n. dorazí v neděli okolo 16. hodiny.

Jadran express vyjel poprvé v roce 2003 a za sezonu přepravil téměř 6000 turistů a 600 automobilů. O tom, že se cestování tímto zvláštním vlakem opravdu ujalo, svědčí i počet cestujících, který v roce 2004 stoupl na více než 7500, a  počet přepravených vozidel až na 750. Pokud si tedy budete chtít vzít s sebou svůj dopravní prostředek (nesmí přesahovat výšku 1,5 m), nezapomeňte si pro něj včas rezervovat místo, což můžete udělat přímo při koupi jízdenek, jejichž prodej byl zahájen 1. dubna 2005. Nakládání vozidel do ochranných dvoupatrových krytých vozů je umožněno ve stanicích Praha hl. n. a Brno hl. n. pomocí speciální rampy, která je instalována i ve stanici Split.

Skladba vlaku umožňuje zákazníkům vybrat si takové pohodlí, které vyhovuje jak jim, tak i jejich finančním možnostem. Jedná se o vlak sestavený z 11 železničních vozů – jednoho lůžkového, tří lehátkových, dvou na sezení, jednoho jídelního, služebního a tří vozů určených pro vozidla – tzv. autovozů. Dva autovozy jedou z Prahy hl. n. a jeden z Brna hl. n. Služební vůz může přepravovat i další objemná zavazadla, jako například surfy, kola a kočárky. Kompletní přepravní servis doplňuje restaurační vůz, kde si můžete předem rezervovat váš čas ke snídani, obědu i večeři dle předem určeného stravovacího harmonogramu.