Lanovka v ulicích

Andrew Smith Hallidie přišel do Kalifornie jako mnoho jiných v období Zlaté horečky. Bylo mu 16 let a se svým otcem se pokoušeli vytěžit nějaké zlato v podhůří Sierry Nevady. Po neúspěchu se otec vrátil zpět do Velké Británie, ale mladý Andrew se potloukal po zlatých polích a snažil se uplatnit svůj technický talent. Stal se držitelem několika patentů a v roce 1857 se usadil v San Francisku, kde provozoval manufakturu na výrobu prvních ocelových lan v Kalifornii. Do „Zlaté země“ se občas vracel a zabýval se zde stavbou závěsných mostů či lanovek na rudu. V roce 1871 vytvořil svůj plán veřejné přepravy, který měl znamenat revoluci v dopravním systému města.
Jeho vize spočívala v tramvajovém vozidle, které by bylo poháněno nekonečnou smyčkou lana nepřetržitě běžící pod vozovkou. Aby mohlo zastavovat, mělo mít speciální čelisti (grip) procházející štěrbinou ve vozovce, kde se přichytávaly k lanu podle potřeby strojvedoucího. Lano by bylo poháněno ze strojovny pomocí parního stroje a pohybovalo by se konstantní rychlostí…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa č. 7/2016

Shopping Cart