V 19. století bylo severoanglické město Manchester známé díky svému textilnímu průmyslu jako „Cottonopolis“. Doba slávy textilek je dávno pryč, uvadla s koncem druhé světové války. Dnes město ve světě reprezentují spíše oba fotbalové kluby – Manchester United a Manchester City. A také, možná překvapivě, kultura. Na počátku 21. století totiž dostalo novou přezdívku: „Museumchester“.
Oči přinejmenším anglické kulturní veřejnosti se ale upnuly k Manchesteru ještě v dobách jeho průmyslové slávy. V úterý 5. května 1857 zahájili v Old Trafford velkolepou výstavu Umělecké poklady Velké Británie, dodnes největší expozici výtvarného umění, která se konala ve Spojeném království. Představila více než 16 000 děl, zjednodušeně řečeno od Michelangela až po Hogartha. Navštívilo ji přes 1,3 milionu lidí, čtyřikrát více, než měl v té době Manchester obyvatel, včetně pozdějších premiérů Benjamina Disraeliho a Williama Gladstona. Ačkoliv výraz blockbuster, „trhák“, použil poprvé v souvislosti s nějakou výstavou až o sto let později časopis The Tatler, když referoval o expozici Picassových prací představených v londýnské Tate Gallery, můžeme za první „blockbuster” označit právě událost v Old Trafford, která se konala více než dvacet let před vznikem tamního fotbalového klubu. Ten byl založen jako tým železničářů pod názvem Newton Heath v roce 1878 a dnes proslulá značka Manchester United se objevila v roce 1892.
Už v roce 1882 vznikla Manchester Art Gallery, která v současnosti vlastní na 13 000 obrazů, soch, kreseb, akvarelů, grafik, plakátů a fotografií. V jejích sbírkách najdeme též stejné množství předmětů užitého umění, od keramiky až po nábytek. Specialitou je kolekce módy, která sice vznikla až ve 20. letech minulého století, ale v současnosti zahrnuje více než 21 000 položek, které reprezentují vývoj odívání od roku 1600 až po dnešek. Od počátku sídlí galerie v mohutné neoklasicistní budově v centru města, která byla podle návrhu sira Charlese Barryho, autora komplexu britského parlamentu v Londýně, dostavěna již v roce 1824.
V roce 2002 skončila náročná čtyřletá rekonstrukce, při níž byly viktoriánské interiéry galerie upraveny pro potřeby 21. stol. podle návrhu Michaela Hopkinse. Navíc se galerie rozšířila do prostor sousedního Athenea, které v roce 1826 navrhl rovněž Charles Barry. Obě neoklasicistní budovy spojila nová konstrukce ze skla a oceli.
Jistou konkurencí manchesterské galerie je Whitworth Art Gallery, kterou roku 1889 založil Robert Darbishire za finančního přispění sira Josepha Whitwortha. Sídlí v jižní části města ve viktoriánské budově dokončené roku 1908. Má pozoruhodnou sbírku zejména akvarelů, které jsou pro anglické výtvarné umění tak typické. V kolekci ale nechybějí ani práce Paula Gauguina, Vincenta van Gogha či Pabla P…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Anglie