Kdo ví, zda si Niklaus Riggenbach dvojitý narozeninový dárek připravil sám, přihrála mu jej náhoda nebo pozorní spolupracovníci. Když mu bylo třiapadesát, mohl na třistametrovém úseku dráhy na Rigi poprvé vyzkoušet lokomotivu, pojmenovanou Město Luzern, a přesně za rok – 21. května 1871 – vedl po dohotovené trati první vlak až pod vrchol hory do stanice Rigi Staffelhöhe. Co víc si mohl strojní inženýr a nadšený železniční konstruktér přát? A co víc si mohli přát milovníci švýcarských hor?
Rigi se stala pro Švýcary královnou hor. Svou výškou 1797 m n. m. se nemohla rovnat alpským velikánům, přitahovala ale svou polohou uprostřed země a majestátním vzhledem, díky němuž si už ve středověku vysloužila latinské pojmenování Regina Montium. Básník Johann Wolfgang Goethe si do svého deníku poznamenal, že se na Rigi „cítil obklopen nádherou světa“. Dost důvodů k tomu, aby se návštěva Rigi stala pro Švýcary otázkou národní cti. Již od konce 17. stol. k ní každoročně putovaly tisíce poutníků, aby navštívili kapli v Rigi Klösterli na úbočí hory. Od poloviny 18. stol. sloužila v Rigi Kaltbad ve výšce 1433 m turistům první restaurace, další na samotném vrcholu Rigi Kulm fungovala od roku 1816, o něco později tam otevřeli i dobře vybavený hotel. Od druhé poloviny 19. stol. hora prožívala turistický boom. Výchozím bodem k nepříliš náročným výšlapům se stalo městečko Weggis. Bohatší a pohodlnější cestovatelé vystupovali na Rigi s pomocí koní nebo si najímali nosiče, kteří je vynášeli v nosítkách. Z vrcholku se jim otevřel impozantní kruhový výhled na třináct jezer a hřebeny velehor.
„Chci dostat každého nahoru do hor, aby si všichni užili krásy naší slavné země,“ prohlásil Niklaus Riggenbach, když společně s inženýry Olivierem Zschokkem a Adolfem Nardem podávali žádost o koncesi na stavbu železniční dráhy na Rigi. Kanton Luzern jim ji udělil v roce 1869, když vešlo ve známost, že podobná dráha již funguje na horu Mount Washington vUSA. Trať o délce 5 km vedla z Vitznau na břehu jezera Vierwaldstättersee do Rigi Staffelhöhe ve výšce 1550 m, což bylo na území kantonu Luzern místo nejbližší vrcholu Rigi, který již ale leží v kantonu Schwyz, stejně jako severozápadní svahy a město Arth při jezeře Zug pod nimi. Na Rigi se vlak mohl vyšplhat jen díky ozubnicovému systému, který Niklau…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Švýcarskem po kolejích