Chcete-li Nizozemsko poznat opravdu nizozemským způsobem, pohybujte se po něm na jízdním kole. Vše, co souvisí s místní cyklistikou, je nezaměnitelné a tvrzení, že jízdních kol je v zemi víc než Nizozemců, určitě není daleko od pravdy. Za vše může rovina, po které to jede samo, a možná i šetrnost Nizozemců. Proč vydávat peníze za pohonné hmoty nebo veřejnou dopravu, když na nákup, návštěvu, do práce nebo do školy mohou dojet na svůj vlastní bezplatný pohon?
Protože jsou Nizozemci jako národ svérázní, mají svérázná i svá kola. Na celém světě mají kola obvod 26 palců, v Nizozemsku 28. Každé moderní kolo má ruční brzdy a přehazovačku, jen nizozemské dává přednost torpédu (tj. protišlapací nožní brzdě) a má většinou jeden převod. Sportovní návrháři zásobují obchody stále novými modely cyklistického oblečení, ale Nizozemci jezdí oblečeni stejně normálně jako řidiči aut nebo ženy v domácnosti a doplňky jako je helma, brýle nebo cyklistické rukavice zcela ignorují. Zato jim nechybí silný řetěz a zámek na zabezpečení kola a řádně hlasitý zvonek. Designéři odlehčují kola pomocí různých slitin, ale ta velká nizozemská s pohodlným sedlem a vysoko posazenými širokými řídítky si stále drží svou poctivou hmotnost. Vyzkoušejte si je.
Půjčoven není v zemi tolik, kolik byste u cyklistické velmoci čekali, protože každý její obyvatel má kolo vlastní. Proto jsou půjčovny převážně tam, kam jezdí zahraniční návštěvníci. Největší je v Amsterdamu, na východním konci budovy hlavního nádraží. Nedaleko západního konce rozlehlé nádražní budovy je městská specialita, velký ponton, na kterém v několika patrech parkují jízdní kola.
Jste-li odvážní, vyjeďte do amsterdamských ulic. Buďte pozorní a opatrní. Když cyklisté vyrazí po opětovném spuštění zdvihacího mostu, počkejte stranou, až oba proudy odjedou. Nepospíchejte ani tehdy, naskočí-li na křižovatce zelená. Může se totiž stát, že všichni cyklisté budou mít zelenou zároveň a opravdu proti sobě vyjedou najednou ze všech čtyř směrů. Já tehdy zavřela oči, nechtěla jsem vidět hromadnou srážku. Po pár vteřinách byla ale křižovatka prázdná a cyklisté pokojně odjížděli svými směry.
Ať po holandských cyklostezkách (fietspad) pojedete na kole půjčeném nebo vlastním, je nutné respektovat místní cyklistickou etiku. Jezděte dostatečně rychle, abyste nebrzdili ostatní. Jedete-li pomalu, jeďte u kraje a ne ve dvojici vedle sebe. Nekličkujte. Chcete-li zastavit, sjeďte mimo fietspad, jinak můžete způsobit kolizi. Používejte zvonek, je to nutné a nepovažuje se to za nevychov…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Nizozemsko