Nebude to dlouho trvat a na obloze nad námi i na světových letištích se objeví nový výrobek firmy Boeing, který v sobě bude slučovat nejmodernější letecké technologie nového století. Už teď vzbuzuje Boeing 787 zájem odborné veřejnosti a brzy si budou moci jeho přednosti vyzkoušet první cestující. Přezdívka Dreamliner – Letadlo snů – má naznačit, že v leteckém průmyslu, který jako by v posledních letech začal ztrácet na nápaditosti, přichází něco opravdu převratného. O tom, zda Dreamliner naplní očekávání svých tvůrců, rozhodne budoucnost. Montážní haly, kde vzniká pod dohledem předních leteckých odborníků, však zcela jistě naplněním snu jsou. Snu, jenž v době, kdy letectví dělalo své první krůčky, v sobě nesla skupina nadšenců, kteří měli dostatek vytrvalosti a odvahy, aby se stal skutečností.
William Edward Boeing pocházel z Detroitu a byl synem německého emigranta. Jeho otec zbohatl z těžby dřeva a železné rudy a svému synovi zanechal slušné jmění. Po studiu na Yalské universitě odešel mladý Boeing do Seattlu, kde se věnoval, stejně jako jeho otec, těžbě dřeva z bohatých deštných pralesů. V roce 1914 se seznámil s poručíkem letectva Georgem Conradem Westerveltem. Spolu pak postavili své první letadlo v kůlně na lodě u jezera Union. Dvoumístný hydroplán B+W byl postaven ze dřeva, plátna a ocelových lanek a byl pohodlnější než většina letadel tehdejší doby. Oba vyrobené exempláře se podařilo prodat armádě Nového Zélandu a Boeing – přestože jeho hlavní obchodní aktivity se stále týkaly těžby dřeva – pochopil, že výroba letadel může být něco, na čem se dá vydělat. Využil dříve koupenou loděnici nedaleko Seattlu a přestavěl ji na výrobnu letadel. Tak vznikla první výrobní hala firmy Boeing Airplane Company, legendární Red Barn – Červená stodola.
Během první světové války firma vyráběla výcvikové hydroplány pro americké námořnictvo a po jejím skončení komerční hydroplány schopné nést náklad i pasažéry. V polovině 20. let vyhrál Boeing zakázku federální pošty na 26 poštovních letadel a firma se začala rozrůstat. Z původní malé dílny s desítkou zaměstnanců už byl kolem roku 1928 největší americký výrobce letadel, kde pracovalo přes tisíc dělníků. V roce 1933 na Světové výstavě v Chicagu byl svět překvapen revolučním osobním letounem Boeing 247. Celokovový dolnoplošník se dvěma motory a zatažitelným podvozkem byl natolik úspěšný, že létal místy až do konce 60. let. O rok později však byla firma prot…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Severozápad USA