Když v roce 2007 celý svět hledal svých nových sedm divů, list Aftonbladet se zeptal čtenářů, která díla ve Švédsku by poctili tímto titulem. V anketě, jíž se zúčastnilo na osmdesát tisíc lidí, získal nejvíce hlasů vodní kanál Göta.
S nápadem propojit Severní a Baltské moře vodní cestou protínající jezera Vänern a Vättern přišel jako první už na začátku 16. století biskup Brask z Linköpingu, proslulý svou rozmanitou činností a neutuchajícím elánem. I když Švédové s touto myšlenkou koketovali ještě mnohokrát, kanál se zrodil až o tři století později zásluhou podobně činorodého, a navíc i velmi ambiciózního muže, Baltzara von Platena. Námořní důstojník a vládní ministr vypracoval studii o nezbytnosti výstavby kanálu a jeho výhodách v roce 1806. Argumentoval hlavně tím, že kanál přinese rozvoj hornictví, zemědělství a průmyslu. Jakmile získal pro svůj projekt politickou i finanční podporu, předložil plán stavby, který dopracoval proslulý skotský inženýr Thomas Telford, jenž už měl za sebou kanál Ellesmere v Anglii, Kaledonský kanál ve Skotsku a další pozoruhodná díla. Platenův projekt posvětil parlament a také jeho velký přívrženec, nově korunovaný král Karel XIII., jenž považoval kanál za začátek velké modernizace Švédska. Společnosti, která získala právo kanál vybudovat a pak provozovat, přidělil i pozemky a lesy. Výkopové práce začaly v Motale v roce 1810. Bylo na ně nasazeno na 58 000 švédských vojáků a také jednotka ruských válečných zajatců. Doba výstavby se z původně plánovaných 10 let protáhla na 22 roků. Není divu, když kromě svých rukou a střelného prachu mohli vojáci použít pouze krumpáčů a lopat. Jako předáci pracovali na kanálu vysoce kvalifikovaní odborníci z Anglie, jež byla ve výstavbě vodních cest mnohem dál než Švédsko. V září 1832 byl kanál Göta při velkolepé slavnosti za účasti krále Karla XIV. a jeho rodiny otevřen. Baltzar von Platen se završení svého díla nedočkal, zemřel tři roky před jeho dokončením a byl pohřben v blízkosti kanálu v Motale.
Kanál začíná na východním břehu jezera Vänern v Sjötorpu a propojuje jezera Viken, Vättern a Roxen až do města Mem na východním pobřeží Švédska. Široký je 7–14 m a kolem 3 m hluboký. Z jeho celkové délky 190 km tvoří 103 km jezera a zbývajících 87 km uměle vybudovaný tok. Ve spojení s kanálem Trollhäte, kter…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Švédsko