Slavná trať se na první pohled neliší od jiných horských tratí v České republice, ale pro své mimořádné stoupání (až 58 promile) byla již od svého otevření v roce 1902 vybavena na nejstrmějších úsecích tzv. Abtovou dvouhřebenovou ozubnicí, upevněnou na pražcích mezi kolejnicemi, do které zapadá ozubnicový stroj lokomotivy. Dnes zde však pravidelné motorové vlaky jezdí adhezně, to znamená, že ozubnici ke zdolání prudkého sklonu nepotřebují. Při výročích otevření tratě a jiných mimořádných akcích však na „zubačku“ vyjíždějí dvě zachované původní rakouské motorové ozubnicové lokomotivy, vyrobené v roce 1961 a pravidelně používané až do osmdesátých let minulého století. A někdy se na „svoje“ koleje podívá i unikátní, ale bohužel neprovozní parní ozubnicová lokomotiva 404.003, vyrobená rakouskou továrnou ve Floridsdorfu před 104 lety. Jezdila zde až do roku 1964; nyní je majetkem Národního technického muzea v Praze a svůj nový domov našla v bývalé železniční výtopně v Jaroměři.
Trať s ozubnicovými úseky, prohlášená v roce 1992 za kulturní památku, vede z Tanvaldu přes průmyslové obce Desná a Dolní Polubný v údolí říčky Desná až do Kořenova, před kterým je nejprve krásný úsek s loukami na úpatí Hutní hory a také 932 metrů dlouhý tunel, nejdelší na celé dráze. Z kořenovského nádraží, umístěného v těsné blízkosti obce Horní Polubný, pokračuje již jako normální železnice malebným lesním úsekem s vysokým ocelovým mostem přes Jizeru až do blízkosti horského střediska Harrachov na úpatí Krkonoš, kde je konečná většiny vlaků z Tanvaldu. Na tomto úseku dosahuje trať nejvyšší nadmořské výšky 885 metrů. Z Harrachova sice vedou sjízdné koleje do Polska do rekreační oblasti v okolí města Szklarska Poręba a dále do vnitrozemí, ale pravidelné vlaky z České republiky sem zatím bohužel nezajíždějí. Úsek z Kořenova (dříve Polubný) ke hranici a odtud na bývalé pruské (nyní polské) území byl dokonce kdysi elektrifikován; od dvacátých let do roku 1945 tudy jezdily přímé elektrické vlaky až do Hirchsbergu (dnes Jelenia Góra).
V železniční stanici Kořenov, ležící v nadmořské výšce 701 metrů, je v nádražní čekárně umístěna trvalá expozice přibližující slavnou, více než stoletou historii pozoruhodné železnice, která již několikrát měla „namále“ – naposledy před necelými osmi lety v době, která železnicím v České republice moc nepřála, a kdy zde byla na několik měsíců zastavena osobní doprava. Naštěstí se však provoz vlaků podařilo obnovit a „zubačka“ může hlavně během letních prázdnin a zimní lyžařské sezony přepravit desetitisíce vděčných turistů, kteří by jinak do hor museli jet autem. Doufejme, že nynější provoz tratě je trvalý – ozubnicové dráhy s normálním rozchodem kolejí (1435 mm) jsou totiž v Evropě naprostou vzácností a pravidelná celoroční doprava je udržována pouze na dvou z nich. Kromě dráhy z Tanvaldu do Kořenova již jen na slovenské trati z Tisovce do Pohronské Poľhory! Snad se také podaří s polskou stranou dohodnout pravidelnou osobní železniční dopravu mezi oběma státy; na rozdíl od jiných míst by na pomezí Jizerských hor a Krkonoš rozhodně neměla nouzi o cestující.
Hledáte ubytování v Krkonoších nebo Jizerských horách? Najdete je na: http://www.travelguide.cz
Petr Hoffman