Papamobil s papežem Benediktem XVI. před Lateránskou bazilikou

Se značkou SCV 1

Kdekoliv se Svatý otec objeví, touží ho spatřit co nejvíce věřících. Papež proto musí dbát na to, aby byl na všech shromážděních, poutích a oslavách dobře viděn.

Dříve k tomu papežům sloužila zvláštní nosítka, v podstatě přenosný trůn, kterým se říkalo sedia gestatoria. Nosilo je dvanáct mužů oblečených do červeného oděvu. Naposledy nosítka používal papež Jan Pavel I., jehož pontifikát trval v roce 1978 pouhý jeden měsíc. I když se tomu vzpíral, přesvědčili ho vatikánští úředníci, kteří argumentovali tím, že na nosítkách ho lidé lépe uvidí. Jeho následovník Jan Pavel II. je ale hned po svém nástupu poslal, a nejspíš navždy, do muzea papežských dopravních prostředků.

Nosítka nahradil papamobil, upravený vůz, který slouží pro přepravu a ochranu papeže v místech, kde se pohybuje mezi věřícími, ať již je to na Svatopetrském náměstí, či na cestách mimo Řím. První papamobil, otevřené nákladní auto polské výroby, vozil Jana Pavla II. v jeho vlasti, kam se vydal po svém zvolení hlavou katolické církve. Od roku 1980 papež jezdí v papamobilu postaveném na podvozku terénního vozu. Skříň z plexiskla mu umožňuje snazší průjezd mezi věřícími, ochranu před špatným počasím a lepší viditelnost v davu lidí. Po atentátu na Jana Pavla II. v roce 1981 papežova ochranka zpřísnila bezpečnostní opatření, jež mimo jiné zahrnovala speciální pancéřovaný automobil vybavený neprůstřelnými skly.

Při návštěvě České republiky před dvěma roky měl současný papež k dispozici v Praze i Brně upravené vozy Mercedes-Benz ML 430, osmiválce o objemu 4,3 l a maximálním výkonu 279 koní. Hmotnost pancéřovaných vozidel dosahuje 4 tun. V předním prostoru mají místo řidič a spolujezdec, následuje vyvýšená nástavba s křeslem pro papeže a místy pro případný doprovod. Bezpečnostní skla v neprůstřelné úpravě mají v kabině řidiče tloušťku 2 cm, v papežské kabině jsou ještě o centimetr silnější. Pro případ nenadálé poruchy na elektroinstalaci je papamobil vybaven zdvojeným systémem zapalování.

Vatikán provozuje několik typů papamobilů. Při generálních audiencích na Svatopetrském náměstí papež obvykle používá auto s otevřenou střechu, z něhož může přímo žehnat věřícím. Dodavatelem speciálně upravených vozů je německá automobilka Mercedes-Benz.

První vůz značky Mercedes dostal již papež Pius XI. v roce 1930. K vidění je v expozici papežských kočárů, aut a papamobilů ve Vatikánských muzeích. Papežové ale používali také vozy italských značek nebo francouzské citroëny.

Zřejmě ještě do konce letošního roku dostane Svatý stolec nový papamobil. Na přání Benedikta XVI. bude tento mercedes šetrnější k životnímu prostředí. Firma vozidlo vybaví motorem na klasické palivo i na elektrický pohon. Papež si prý původně představoval vůz, jenž by byl výhradně na elektrický pohon. Nápad ale neprošel přes vatikánskou bezpečnostní službu, protože baterie by nemusela být dostatečně silná v případě mimořádné situace, kdy bodyguardi potřebují odvézt papeže rychle do bezpečí. Elektrický motor hybridního papamobilu pohání lithium-iontová baterie, která vydrží přibližně na 25 km. Vůz ji využije při pomalé jízdě, při níž nejvyšší představitel katolické církve zdraví věřící. Rychlejší jízdu na větší vzdálenosti pak obstará klasický spalovací motor. I novému papamobilu vatikánské úřady jistě přidělí privilegovanou registrační značku SCV 1, kterou Stato della Città del Vaticano pro papežovy vozy používá.

Další články z vydání o Vatikánu zde