Továrna BMW v Lipsku - Zaha Hadid

Svatby pod proudem

Když mladý Rossum vynalezl dělníka, vyhodil všechno, co neslouží přímo práci. Tím vlastně vyhodil člověka a udělal Robota, píše Karel Čapek ve své slavné hře RUR. Na manažery bavorské automobilky BMW musel československý literární poklad udělat nesmírný dojem. Na severním okraji Lipska totiž vybudovali jeden z nejmodernějších automobilových závodů na světě, kde se to roboty jen hemží.

Jezdí tam a zase zpátky. Torza aut na robotickém pásu přejíždějí z jedné haly do druhé u stropu gigantické budovy z betonu a oceli. Dynamický ráz s lomenými stěnami a průhledy napříč celým prostorem jí vtiskla Zaha Hadid, světoznámá britská architektka původem z Iráku. Prostorný open space je nervovým centrem závodu, které propojuje další tři haly v jeden velký organický komplex.

Supermoderní automobilový závod v hloubi Saska přitom není ničím nepřirozeným. Tato spolková země má bohatou automobilovou historii, na kterou je právem pyšná. Vyrábělo se tu všechno – od šroubků do motorů přes převodovky až po celá auta. V Lipsku, Saské Kamenici (Chemnitz) i podkrušnohorském Cvikově (Zwickau), kde zkraje 20. stol. založil konstruktér August Horch Audi, které se pak přestěhovalo do bavorského Ingolstadtu, a až do roku 1991 tam z výrobní linky sjížděl duroplastový Trabant, jedna z východoněmeckých legend.

Zájem o automobilový průmysl na východě země neochladl ani po sjednocení Německa. Za zkušenými montéry se sem přestěhovaly automobilky ze západu, mezi nimi Opel nebo Volkswagen, a opět postavily místní ekonomiku na čtyři kola. Strategického místa v nejjižnější části Severoněmecké nížiny se rozhodlo využít i BMW a v roce 2001 začalo stavět svou továrnu na auta budoucnosti u dálnice číslo 14 směrem na Magdeburg. Ostatně automobilový příběh BMW, firmy původně vyrábějící letecké motory, započal právě na východě Německa, kde v roce 1928 převzala automobilku v durynském Eisenachu. Jenže po 2. sv. válce se továrna ocitla v sovětské okupační zóně (a později v NDR), byla znárodněna a začaly se v ní vyrábět automobily Wartburg. BMW před komunisty uteklo na jih do Mnichova. Tam pak od 50. let…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Lipsko

BMW Lipsko