Chatham a jeho loděnice

Zájemci o dějiny britského námořnictva směřují nejčastěji do přístavu Portsmouth na jižním pobřeží Anglie, kde mohou v tamních Historických docích obdivovat legendární HMS Victory, nejdéle sloužící válečnou loď v činné službě na světě. Postavili ji však v jiných královských loděnicích – v Chathamu na východním pobřeží hrabství Kent.

V lednu 1771 přijel do Chathamu dvanáctiletý námořní kadet, aby se nalodil na svou první válečnou loď HMS Raisonnable. Jmenoval se Horatio Nelson. Je více než pravděpodobné, že cestou na své plavidlo spatřil jiný válečný koráb – HMS Victory, která kotvila na řece Medway. Nemohl tušit, že právě s ní dobude o necelých patnáct let později své největší vítězství v bitvě u Trafalgaru, kdy jej však na její palubě zastihla smrt…

Královské námořnictvo si Victory objednalo roku 1758, tedy v roce, kdy se pozdější admirál Horatio Nelson narodil. Je pátá a poslední toho jména. Stavba řadové lodi se 104 děly začala podle návrhu sira Thomase Sladea 23. července 1759 v suchém doku v  královských loděnicích v Chathamu. Victory stála 63 146 liber, v dnešních cenách přibližně 50 milionů liber. Na její stavbu bylo použito na šest tisíc stromů, z devadesáti procent dubů, poražených v Kentu, v New Forest a dokonce také v Německu. Posádka čítala až 850 mužů. Na vodu spustili Victory 7. května 1765, ale protože do služby přišla právě v době, kdy končila sedmiletá válka, „odpočívala“ na řece Medway až do roku 1778. V roce 1803 na ni nechal vyvěsit svou admirálskou vlajku Horatio Nelson. Dnes je Victory muzeem, ale stále též vlajkovou lodí. Dlouhá desetiletí byla vlajkovou lodí Druhého námořního Lorda, od loňského října pak Prvního námořního Lorda, vrchního velitele Royal Navy (Královského námořnictva).

Za zakladatele Royal Navy bývá považován král Jindřich VII., za jeho vlády také roku 1496 vznikly první loděnice v Portsmouthu. Řeku Medway, na níž leží Chatham, využilo Královské námořnictvo pro své potřeby poprvé v roce 1547, v posledním roce…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Anglie

Diskuze