El tren del Fin del Mundo na trati

Železnice z konce světa

V argentinské části Ohňové země, hlavního ostrova stejnojmenného souostroví u jižní špičky jihoamerického kontinentu, je v provozu malá železnička Ferrocarril Austral Fueguino, nazývaná též El Tren del Fin del Mundo neboli „vlak z konce světa“. Neuvěřitelně krásná krajina se zasněženými horami, jezery, vodopády a panenskými lesy na nejjižnějších výběžcích And dělá z výletu tímto vláčkem nezapomenutelný zážitek umocněný nostalgickým kouzlem jízdy s parní lokomotivou.

Nádražíčko Estación del Fin del Mundo asi 8 km západně od centra města Ushuaia je v obležení turistů – od batůžkářů z celého světa přes Japonce neustále cvakající fotoaparáty až po manažery na dovolené. Před nádražní budovou, kterou tvoří velká dřevěnice se sklonitou střechou a několika vysokými, do nebe trčícími anténami, probíhá představení hudební skupiny Cuarteto Fueguino. Argentinská tanga a milongy krátí čas při čekání na vláček, který se právě rozhodl s mrakem kouře a páry vjet do stanice. Trubka výpravčího jako by chtěla upozornit na skutečnost, že na tomto konci světa jdou hodiny přesně: V 9:30 přijíždí Camila, jedna ze tří parních lokomotiv, které spolu se dvěma dieselovými na železnici jezdí, se soupravou zelenobílých vagonů.

Podzim v národním parku Tierra del Fuego
Podzim v národním parku Tierra del Fuego

Nejjižnější železnice na naší planetě byla od svých počátků úzce spjata se vznikem a historií Ushuaie. Jméno města, patřícího mezi ta, jež si nárokují titul „nejjižnější město světa“, znamená v jazyce Yaganů (Yamanů), původních obyvatel Ohňové země, „hluboká zátoka“. Na počátku Ushuaie byl misijní dům, který na dohled od osady Yaganů postavil v roce 1869 reverend W. H. Stirling. Kolem něj se začala pomalu rozvíjet malá osada. Už v 70. letech 19. stol. začal pozdější argentinský prezident Julio Argentino Roca propagovat s odvoláním na pozitivní zkušenosti, které měli Francouzi s Novou Kaledonií a Britové s Tasmánií, myšlenku zřízení trestanecké kolonie (colonia penal) na Ohňové zemi. Reálně se o něčem takovém ale mohlo začít uvažovat teprve po roce 1881, kdy byla uzavřena dohoda o průběhu hranic mezi Chile a Argentinou. První vězni žili v provizorních barácích ze dřeva a plechu. S jejich rostoucím počtem bylo nutné postavit zděné budovy, k čemuž se přistoupilo v roce 1902.

Nové vězení si stavěli sami vězňové, mezi nimiž byli ti nejhorší vrazi a násilníci, recidivisté, bandité, vojenští dezertéři, ale také anarchisté a političtí vězni. K nejznámějším patřil anarchista ukrajinského původu Simón Radowitzky, který v roce 1909 spáchal v Buenos Aires úspěšný atentát na policejního šéfa Ramóna Falcóna, zodpovědného za masakr dělníků během tzv. Rudého týdne (Semana Roja). Svůj původně doživotní trest si Radowitzky odpykával v Ushuaii až do roku 1930, kdy mu prezident Hipólito Yrigoyen udělil milost.

Průlivem Beagle v Ushuai s lachtany a tučňáky
Kromě výletů do národního parku Tierra del Fuego se v Ushuaii nabízejí také vyhlídkové plavby průlivem Beagle, při nichž lze pozorovat například lachtany a kormorány

Pro přepravu kamenů, písku a dřeva byla hned na začátku stavby nového vězení vybudována primitivní úzkokolejná trať s dřevěnými kolejemi (xilocarril), po nichž tahala vozy s nákladem volská spřežení. Protože tato provizorní dráha nestačila, požádal ředitel věznice ing. Catello Muratgia v roce 1905 vládu o povolení ke stavbě několika kilometrů tzv. Decauvilleovy dráhy. A tak se koncem roku 1909 začala budovat…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Nejkrásnější turistické železnice Ameriky

El Tren del Fin del Mundo