Nejsnáze budete po Norsku cestovat v péči cestovní kanceláře, která za vás vše obstará a všude vás zaveze. Pokud se chcete vydat na delší cestu sami, vyplatí se auto. Ze země v tomto případě poznáte nejvíc, i když vzdálenosti jsou veliké a silniční doprava poměrně pomalá.
Pozemní trasy z Česka míří obvykle do přístavů na severu Německa, odkud plují trajekty do švédského Trelleborgu. Po silnici E 6 vedoucí po pobřeží se pak dostanete do Osla. Jednou z variant je cesta po silnici do severodánského přístavu Hirtshals a odtud trajektem do norského Kristiansandu, případně Bergenu nebo Stavangeru. Trajekty Fjord Line Express společnosti Fjordlines do Kristiansandu jsou nejrychlejší, do Norska vás převezou za pouhé dvě a čtvrt hodiny.
Hlavní silnice v Norsku mají velmi kvalitní povrch, dálnice jsou ale zatím jen velmi málo rozšířené, a tak počítejte s tím, že se na běžných dvouproudých silnicích, kde je rychlost omezena na 80 km/h, budete pohybovat poměrně pomalu. Před překročením povolené rychlosti vás budou varovat automatické fotoboxy. Dobře vybavená odpočívadla vás čekají nejen u čerpacích stanic, ale i v přírodě. V lesích dávejte pozor na losy, kteří se umějí nečekaně vynořit a vstoupit na silnici, hlavně v noci. Pokuty za dopravní přestupky jsou v Norsku vysoké a policisté nesmlouvaví. Ve městech dávejte pozor, zda správně parkujete.
Dálniční úseky a některé mosty a tunely jsou zpoplatněny. V Norsku se také neobejdete bez použití trajektů přes fjordy. Na frekventovaných úsecích jezdí několikrát za hodinu od rána až dlouho do noci. I když se vám třeba cena bude zdát vysoká, ušetříte pohonné hmoty a hlavně čas, který by vás stálo objíždění kolem fjordu. Norsko je nejdražší zemí v Evropě. Při cestování to poznáte na ceně pohonných hmot, potravin i ubytování. Vybrat si můžete cokoliv, záleží jen na tom, kolik peněz chcete za noclehy vydat. Naštěstí je norský zákon o ochraně přírody velmi tolerantní k táboření ve volné přírodě, a tak spát pod stanem můžete téměř všude, kde to není výslovně zakázáno. Ve vzdálenosti menší než 200 m od soukromého stavení je vhodné požádat o souhlas majitele. Využít můžete i kempů s různou škálou služeb, kde obvykle najdete i jednoduché chatky se základním vybavením, kromě povlečení. V hlavní sezoně je lepší si místa rezervovat. Na ubytování ušetříte zakoupením karty Fjord Pass za 120 norských korun. Opravňuje dvě dospělé osoby a libovolný počet dětí do 15 let ke slevě ve 170 hotelích, penzionech, chatách a apartmánech po celém Norsku. Za přijatelnou cenu v přepočtu kolem 300 Kč za osobu jsou ale většinou jen čtyřmístné chatky, větší se již prodražují. Jako nejvýhodnější způsob cestování po Norsku tak vychází obytný vůz, jenž je na spaní pohodlnější než stan a stejně komfortní jako chatka. Navíc ale umožňuje volné cestování podle představ posádky a také svobodné nakládání s časem, nelimitované nutností dojet do míst s objednaným noclehem. Zaparkovat obytný vůz na noc není zvláště v horách žádný problém. Norsko je navíc na provoz obytných vozů velmi dobře připraveno. Načerpat pitnou vodu do nádrže je možné téměř na všech pumpách, na řadě z nich označených značkou je také možné vyprázdnit chemické toalety.
Výhody cestování s obytným vozem oceníte také díky možnosti vaření z vlastních zásob a čerstvých potravin nakoupených v norských supermarketech. Stravování v restauracích je totiž drahé i pro samotné Nory. Ceny v norských obchodech a restauracích jsou přibližně stejné jako v Česku, jen je třeba je násobit více než třemi podle aktuálního kurzu obou měn.
Nejlevnější samoobsluhy patří k sítím Rema 1000, Rimi a Bunnpris. Pokaždé v nich najdete i nějaké slevy. Poměrně drahé jsou samozřejmě i vstupy do muzeí a památek. Pokud se na jejich návštěvu chcete zaměřit, vyplatí se pořídit si ve městech karty, které opravňují ke slevám.
Další články z vydání o Norsku zde