Kristallwelten Swarovski ve Wattens - pohled do expozice

V křišťálové říši krystalů

Do široka rozpažený zelený Obr s blyštícíma očima pozorně sleduje malebnou krajinu a z pusy chrlí vodu, která končí v jezírku. Podobně jako on kulí oči i návštěvníci, kteří vstoupí do podzemního labyrintu zvaného Kristallwelten Swarovski v městečku Wattens, kde na ně čeká zážitek všech smyslů a podmanivý svět tisíců křišťálů v mnoha formách, od zrcadel, obrazů, figurek až po variace šperků.

Medium pro duši
Obr je archaická postava z tyrolských pověstí a bdí nad královstvím minerálu, který se doslova i obrazně představuje v nejrůznějším světle. Čirá fascinace křišťálem a jeho krystaly prostupuje čtrnácti komnatami v nejrůznějších instalacích plných fantazie, to vše v režii všestranného rakouského umělce Andrého Hellera. Známý šansoniér, herec, básník a manažer, jehož dědeček Wilhelm Heller byl spoluzakladatel firmy na výrobu cukrovinek, která vynalezla dražé, vytvořil spolu s dalšími světoznámými tvůrci a designéry (např. Alexander McQueen, Tord Boontje nebo Brian Eno) rozsáhlou expozici plnou skvostů, ilustrací či animací, dokumentující poutavě i edukativně svět křišťálu, jeho vznik, krásu, zpracování i výzkum. Ojedinělé prostory v podhůří Alp jsou rovněž vyhledávaným místem pro konání výstav či koncertů různých hudebních žánrů i workshopů pro děti.

Každá komnata má svůj příběh. Hned po vstupu ohromí kontrast, kdy se vedle sebe blyští Centenar, největší broušený křišťál na světě se 330 000 facetami a průměrem asi 40 cm, a naopak ten nejmenší, o průměru 0,8 mm. Následuje Mechanické divadlo britského umělce Jima Whitingse, jakási surrealistická módní přehlídka. Vystřídají ji odlesky 590 zrcadel, nabízí se například pohled do největšího kaleidoskopu světa, ve kterém se v nekonečných variantách proměňují tisíce krystalů coby myšlenek Obra. Spoluautorem „křišťáloskopu“ je Peter Mandel, jeden z nejvýznamnějších léčitelů na světě. Zakladatel tzv. esogetické medicíny, terapie barvami, a objevitel akupunktury světlem je spolu s dalšími kolegy terapeuty přesvědčen, že obrazce mají harmonizující vliv na naši duši. Ostatně křišťál je už od dávných dob považován za symbol rovnováhy a čistoty a je oblíbeným talismanem.

Do dětských let nás vrátí poetický a pohyblivý křišťálový pohádkový svět křehkých figurek, který vytvořila rakouská malířka, scénografka a spisovatelka Susanne Schmögnerová. Objevitelem i průzkumníkem se stáváte v interaktivní tajuplné ledové uličce, v níž každým svým krokem spoluutváříte prostor. K vidění jsou i drobné maličkosti velikosti XXL, které měl strážce Obr na cestě do Tyrolska – rukavice, prsten, hůl i akordeon zdobené stovkou křišťálů. Dva solitéry v harmonii ukrývá jiná komnata, kde vjemy rozvibruje americká světoznámá sopranistka Jessye Normanová s árií z opery Dido a Aeneas od Henryho Purcella. Dojmy z fascinujícího světa ideálně dozní v parku, kde se lze proplétat zahradním labyrintem ve tvaru ruky, patřícím, jak jinak, Obru.

Z Jizerek do Alp
Nadčasový svět krystalů křišťálu rakouské firmy Swarovski byl otevřen v roce 1995 při příležitosti 100. výročí založení legendární značky. Je postaven zcela podle rakouských tradic i směrnic v naprosté symbióze s okolní krajinou. Areál se nachází zhruba 13 km východně od Innsbrucku a je hned po zámku Schönbrunn ve Vídni nejnavštěvovanější atrakcí celé země.

Multimediální expozice je oslavou Swarovského vesmíru inovace a inspirace, příkladem úspěšné historie vizionáře, kterému kromě kreativity a zručnosti nechyběla ani odvaha realizovat své plány. Jinak by Daniel Swarovski (1862–1956), rodák z Jiřetína pod Bukovou, vyučený umělecký sklář (pasíř), který pracovní dráhu započal v malé továrně svých rodičů, jen stěží dokázal v roce 1895 opustit malou vesničku v Jizerských horách. Kromě svých zkušeností, které sbíral nejenom na Jablonecku, ale i v Paříži, si na cestu přibalil svůj průkopnický přístroj na broušení šatonů (skleněných kamínků). Ideální podmínky pro podnikání – dostatek vody jako zdroje energie i ochranu svého patentu před konkurencí – nalezl v tyrolské vísce Wattens v dolním údolí Innu, pronajal si starou tovární halu a rozjel výrobu. Začala se psát slavná historie firmy, která se rozrostla v mezinárodní impérium.

Další články z vydání o Tyrolsku naleznete zde

Diskuze