Lung-men (jeskyně Dračí brány) - socha Buddky v Chrámu Feng-sien-s'

Lung-men – jeskyně Dračí brány

Lung-men
Sympatická kulatá tvář, z které vyzařuje vlídnost, laskavost, porozumění, shovívavost, ale také trocha záhadnosti. Měsíčkovitá obočí, sklopená víčka, koutky úst maličko zvednuté v náznaku úsměvu, jakoby záměrně zadržovaného – to je slavná „Mona Lisa Východu“, více než 17 m vysoká socha Buddhy Vairóčany, největší ze zhruba 100 000 buddhistických plastik, které jsou soustředěny v komplexu jeskyní Dračí brány.

Asi 12 km jižně od Luo-jangu protéká řeka I od jihu k severu v kilometrovém úseku mezi dvěma vápencovými kopci, které k ní spadají příkrými stěnami. Symbolická brána k městu se stala místem, kde začaly od konce 5. stol. vznikat buddhistické jeskynní svatyně a chrámy. Většina jich je soustředěna na západní straně, kde díky nim vypadá skalní stěna z dálky jako obří včelí plástev. Tato místa sloužila k provádění různých obřadů, zatímco na východním břehu žili mniši. Rozsah komplexu jeskyní Dračí brány neboli Lung-men je jedním slovem obdivuhodný. Možná, že počet soch uvedený v úvodu článku někoho zarazil, ale opravdu nejde o překlep. Jeskyní a všemožných výklenků je více než 2300 a do výčtu všech zajímavostí je třeba ještě přidat přes 2400 stél a nápisů a více než 60 pagod.

Sochy buddhů a bódhisattvů v Jeskyních Lung-men (Dračí brány)
Mnohé sochy buddhů a bódhisattvů mají poničené tváře

Buddhismus začal do Číny pronikat v 1. stol. př. n. l. z Indie a střední Asie. Zásadní roli v jeho šíření sehrály obchodní cesty souhrnně známé pod označením Hedvábná stezka. Však také ve svých počátcích na území Číny byl buddhismus náboženstvím etnicky nečínského obyvatelstva v okrajových částech země na západě. Společně s vlastním náboženstvím přicházely i jeho různé tradice. Zvyk vytvářet v odlehlých, veškerému světskému ruchu vzdálených horských oblastech jeskyně coby buddhistické chrámy se začal rozvíjet v Indii už někdy ve 3. stol. př. n. l. Jeho prvním výrazným projevem na území Číny se staly jeskyně Mo-kao v oáze Tun-chuang na západním konci dnešní provincie Kan-su, významné starověké křižovatce obchodu i náboženství, pochopitelně na trase Hedvábné stezky. Nejstarší jeskyně s buddhistickou výzdobou tam pocházejí již ze začátku 2. pol. 4. stol., celý komplex ale vznikal postupně a s přestávkami během několika staletí, což platí i pro další místa. Geograficky i chronologicky následují jeskyně Maj-ťi-šan, které leží sice stále ještě v provincii Kan-su, ale o více než 1000 km na jihovýchod od Tun-chuangu. Se spojovacími lávkami přilepenými ke kolmé skalní stěně působí tento komplex úchvatně, navíc oplývá četnými sochami, na kterých se dochovaly zbytky původní polychromie, nicméně k hlavní trojici velkých souborů buddhistických jeskyní v Číně se nepočítá, neboť zahrnuje „jen“ 194 jeskyní a něco přes 7200 soch. Nejstarší z nich pocházejí z přelomu 4. a 5. stol., kdy byla tato oblast součástí království Pozdní Čchin, jednoho ze států v tzv. období 16 království.

Jeskyně Lung-men (Dračí brány) vznikly ve svahu nad řekou
Jeskyně Dračí brány vznikly ve svahu nad řekou

Za druhým velkým komplexem se musíme přesunout na severovýchod Číny, necelých 300 km západně od Pekingu, kde u dnešního města Ta-tchung leží jeskyně Jün-kang. V 5. stol. byl Ta-tchung, tehdy jako Pching-čcheng, hlavním městem dynastie Severní Wej, další z mnoha dynastií, jejichž mocenské boje vyplňují čínské dějiny mezi zánikem jednotné říše pod vládou dynastie Východních Chanů v roce 220 a její obnovou dynastií Suej na konci 6. stol. Severní Wejové nebyli etnicky čínského (chanského) původu, pocházeli ze střední Asie z protomongolské nomádské skupiny Sien-pej. Jako takoví byli velcí příznivci buddhismu a v 2. pol. 5. stol. vznikla pod jejich patronací a někdy i přímým vedením první část jeskynního komplexu považovaného za mistrovské dílo raného čínského buddhistického jeskynního sochařství, v němž došlo k úspěšnému skloubení jiho- a středoasijského umění s čínskými kulturními tradicemi – alespoň tak se praví v zápisu těchto jeskyní na seznam Světového dědictví UNESCO, k němuž došlo v roce 2001, zatímco jeskyně Mo-kao na něm jsou již od roku 1987.

V roce 493 přeložil panovník Siao-wen hlavní město svého státu do Luo-jangu. A tak se historickým obloukem dostáváme zpátky k jeskyním Dračí brány. Tak, jak podporovali budování jeskyní Jün-kang u Pching-čchengu, rozhodli se Severní Wejové k vytvoření dalšího jeskynního komplexu poblíž svého nového hlavního města. Ocitujeme-li opět zápis na seznam Světového dědictví, tentokrát z roku 2000, komplex Lung-men představuje vrchol čínských kamenných plastik a je vynikajícím projevem nejlepšího čínského sochařství od doby Severních Wejů až po dynastii Tchang.

Luo-jang byl pro podobný záměr místem jistě nadmíru vhodným, neboť historicky patřil k prvním významným centrům buddhismu na východě Číny. Nejen, že…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Čína – památky UNESCO

Lung-men – Jeskyně Dračí brány