V Nizozemsku se dá jen těžko najít vodní plocha, na které by neplula alespoň malá loďka. Vždyť Nizozemec bez lodi je jako obloha bez slunce. Neúplný. I jeho ale vyvedou lodě jednou za pět let z klidu. To když vidí, kolik různých plavidel připluje na velkolepé mezinárodní setkání SAIL Amsterdam. Letos v srpnu se bude konat už poosmé.
První setkání lodí pod názvem SAIL Amsterdam 700 se konalo v roce 1975 jako součást oslav 700. výročí založení Amsterdamu. Už tehdy organizátory překvapil obrovský úspěch akce, a tak se svou příslovečnou pečlivostí a pracovitostí záhy založili SAIL Amsterdam Foundation a začali připravovat další setkání, v jehož názvu se již objevil letopočet – SAIL 1980. Od té doby se pravidelně jednou za pět let sjíždějí do Amsterdamu stovky zaregistrovaných a tisíce návštěvnických lodí. Dohromady vytvářejí na hladině přístavních bazénů v centru města nepředstavitelný plavební zmatek, na který jak jeho účastníci, tak diváci na nábřežích nikdy nezapomenou. Na posledním SAILu se sešlo na dva a půl milionu diváků a 600 přihlášených lodí, z toho desítka více než 90 m dlouhých tradičních plachetnic.
Už jste někdy viděli plout velký oranžový dřevák? Viděli jste na hladině starý černý parník ověšený girlandami čerstvých květin tak, že se dá poznat jen podle komínu? Dovedete si představit, jaký je to pocit, sedět v křesílku na malé pramici s motorem, na stolku láhev šampaňského a sklenkou mávat na svého prince? V případě dopravní špičky stát mezi dvoj-, troj- i čtyřstěžníky se stěžni vysokými až 60 m ? A víte, co znamená tall ship? Termín jasný každému jachtaři, ale do českého jazyka přesně nepřeložitelný.
Přitom tall ship jsou právě to, co poutá na SAILu největší diváckou pozornost. Ani tentokrát určitě nebude chybět vyšperkovaný trojstěžník Amerigo Vespucci patřící italské armádě. Tall ship jako kulisa pro film z prostředí meziválečné smetánky, posádka jako operetní pěvci. Tihle vyšperkovaní mariňáci museli mít své uniformy šité na míru. Naproti tomu ruský čtyřstěžník Sedov, s délkou 114 m doposud nejdelší tall ship na světě, bude možná opět o něco více zchátralý než na posledním setkání a u jednoho ze stěžňů bude mít položenou krabičku od bonbonů s otvorem a nápisem „Pro kadety a na údržbu lodi“. Ale i tak ho bude SAIL pravděpodobně opět vítat čestnou salvou a hlasitým voláním „Vítej do Amsterdamu, Sedove!“
Údržba těchto velkých lodí není levná, a proto si mnohé z nich přivydělávají tím, že pronajímají kajuty pro cestující. Ti se mohou zapojit do lodních prací a zažít ten neopakovatelný okamžik, když se na stěžních rozvine v případě Sedova až 4000 m2 plachet. Každá z těchto lodí je na SAILu přístupná návštěvníkům a téměř před každou stojí fronta. Na všech získáte kontaktní adresy a je pak už jen na vás, vydáte-li se s posádkou na romantickou plavbu (cena však není nijak malá).
Pozornost Nizozemců přitahují také jejich vlastní zrestaurované lodě. Na minulé setkání se přihlásilo na 560 lodí, které se daly zahrnout do kategorie Námořní dědictví (Sailing Heritage). Když v našich zemích lidé v druhé polovině minulého století kupovali a dávali do pořádku chalupy, Nizozemci začali zachraňovat již nepoužívané nákladní parníky a plachetnice. Vždyť žádný správný Nizozemec nenechá zchátrat sebestarší věc, pokud je ještě použitelná a alespoň částečně funkční.
Nizozemské lodní veterány mají s českými chalupami leccos společného – když skončí natírání na jednom konci, může se na opačném začít znovu. Je třeba soustavně sahat do pokladničky, abyste svého miláčka udrželi v dobré kondici. Práce nikdy nekončí. Stejně hodně je i rozdílů. Lodě nikdo nevykrade, na palubě je možno bez obav nechat nezajištěné slunečníky i křesílka. Děti sdílí nadšení pro koníček svých rodičů, vždyť i školní výlety se konají na velkých zrestaurovaných nákladních plachetnicích. A hlavně, pokud je loď opravdu dostatečně velká, mohou se náklady zčásti vrátit při jejím pronájmu, nejen pro školy, ale i pro firemní večírky, svatby apod.
Každý, kdo má v Nizozemsku loď, chce s ní zajet na SAIL a obkroužit celý IJhaven. A při tom bude zároveň houkat, troubit, hrát na harmoniku nebo na parní píšťaly, zpívat, pouštět naplno rádio, chlubit se – a ještě nezapomene nasadit svému psovi záchranou vestu. Ještě se divíte, že SAIL Amsterdam 2010 od 19. do 23. srpna dokonale ovládne město, bude mít vyhrazen hlavní vysílací čas v televizi a reportáže z něj budou patřit k nejsledovanějším pořadům?
Další články z vydání o Nizozemsku zde