Japonsko proslulo svými komiksy, animovanými seriály a láskou k výstřední pouliční módě. Tokio je nepřekvapivě centrem toho všeho a nabízí řadu míst, které by žádný fanoušek japonské popkultury neměl minout.
Manga, anime a cosplay
Japonská populární kultura tvoří hustou síť, kde je vše téměř nedílně propojeno se vším – komiksy (manga) jsou předlohou animovaným seriálům a filmům (anime), na jejichž motivy pak hračkářský průmysl chrlí spoustu panenek, akčních figurek a jiných suvenýrů. V zásadě nejde o nijak novou věc, už před 2. sv. válkou existovaly v Japonsku populární komiksy a jimi inspirované hračky, ale teprve v průběhu poválečných let postupně vzniklo obří zábavní impérium vydělávající na fanoušcích celé jmění. Na jeho počátku byla manga, která v průběhu 60. a 70. let vyrostla ze záležitosti pro děti v sebevědomé, žánrově i výtvarně bohaté médium oslovující i dospělé čtenáře obou pohlaví. Ve stejnou dobu začala animační studia adaptovat ty nejoblíbenější komiksy jako např. Tecuwan Atomu (Mocný Atom), Ginga tecudó 999 (Galaktický expres 999) či Berusaiju no bara (Růže z Versailles) a zanedlouho vznikla nesmírně silná základna fanoušků, kteří v manze a anime nalézali ideální únik od všedního světa. Přirozeně se brzy začali scházet a vytvářet komunity; v 80. letech se pro ně dokonce vžilo jméno otaku, které sice v průběhu let získalo mírně negativní nádech konotující až přílišný fanatismus, nicméně mnozí takto označovaní ho nosí s hrdostí a zároveň nejsou pouze pasivními příjemci, nýbrž aktivními účastníky své milované subkultury. Patří mezi ně nejen amatérští kreslíři mangy a animátoři, ale také výrobci figurek a modelů a také cosplayeři neboli fanoušci, kteří si kupují či přímo šijí kostýmy svých oblíbených postaviček a účastní se různých přehlídek a soutěží.
Sejdeme se na Akibě
Oblast zvaná Akihabara (mezi Tokijčany též známá jako Akiba) nacházející se v městské části Čijoda není oficiální čtvrť, ale spíše shluk ulic poblíž stejnojmenné stanice metra, kde se v období po skončení 2. sv. války konával černý trh. Za nákupy sem lidé ostatně dojíždějí i dnes, ale místo jídla či léků shánějí elektroniku, které je zde k dostání nepřeberné množství a často za daleko lepší ceny než jinde v centru Tokia. Zároveň však jde o kulturní centrum otaku, kteří se sem sjíždějí z celé země i ze zahraničí, aby navštívili místní obchody, herny a kavárny. Nemusí chodit daleko, stačí vystoupit z metra a téměř okamžitě se ocitnou v ul…
Úplné znění článku naleznete zde