Máte rádi vlaky? Okouzluje vás stará technika, ze které dýchá atmosféra časů dávno minulých? Pokud ano, pak je místem pro vás jako stvořeným železniční muzeum Výtopna Jaroměř.
Vlakoví nadšenci výtopny znají, ale běžného čtenáře možná toto zvláštní slovo zaskočí. Co že to taková výtopna byla? Zjednodušeně řečeno budova s kolejovými stáními pro parní lokomotivy, které se tam připravovaly pro nasazení do služby. V širším smyslu se označení výtopna používalo nejen pro samotnou budovu, ale pro celý technologický areál kolem ní s veškerým zázemím pro zajištění provozu parních lokomotiv. I tady v Jaroměři se dají venku lehce vystopovat místa, kde byly skládky uhlí, zauhlovací výtah, odpopelňovací jáma nebo vodní jeřáb.
Právě autentické prostředí je velkým bonusem muzea. Budova jaroměřské výtopny postavená v roce 1901 se dodnes dochovala bez zásadnějších úprav. Jde o technickou památku s vysokým stupněm originality. K památkovým hodnotám výtopny patří zejména její hmotové uspořádání, dochovaná vnitřní dispozice, vnější i vnitřní výzdoba, původní materiálová skladba objektu a jeho začlenění v urbanistické struktuře. Však je také spolu s točnou, celým areálem a železniční stanicí Jaroměř památkově chráněná.
Jaroměřská výtopna sloužila parním lokomotivám a lidem, kteří o ně pečovali, celých 80 let. Naposledy v pravidelném parním provozu tu byl uhlím a vodou vyzbrojen parostroj 15. února 1981, aby pomohl na postrku s manipulačním vlakem do Trutnova. Šlo o mohutnou nákladní lokomotivu označenou 556.043, a přezdívanou podle typu mechanického přikladače „Štokr“. Posléze lokomotiva ve výtopně dosloužila jako vytápěcí kotel. Stejný typ lokomotivy můžete od roku 2020 obdivovat ve venkovní části muzea, kterému se podařilo získat stroj 556.0304 z roku 1955. Vzhledu lokomotivy zatím dominuje letitá koroze, ale parta nadšenců ze spolku Společnost železniční výtopna Jaroměř, který muzeum provozuje, už plánuje, jak bude čistit, opravovat, natírat a doplňovat chybějící součásti, aby se lokomotiva zařadila mezi stěžejní exponáty muzea. Důstojnost, ba až monumentalita z ní vyzařují už teď.
Lokomotivní kůlna, jak se také výtopna nazývala, je v Jaroměři postavena půlkruhově kolem točny, což je uspořádání označované jako rotunda. Ta jaroměřská má osm kolejových paprsků a na nich ty nejcennější exponáty. Srdeční záležitostí všech členů spolku je malá parní lokomotiva z roku 1878 přezdívaná Kafemlejnek, která je v muzeu od jeho úplných počátků v roce 1996. Vyrobena byla ve Wiener Neustadtu a původně sloužila na místní dráze Unter Drauburg – Wolfsberg, dnes na pomezí Rakouska a Slovinska. Později byla přesunuta do Čech, aby zajišťovala provoz na čáslavských, ale i jiných lokálkách. V roce 1934 byla odprodána na posun na vlečce cukrovaru ve Slatiňanech. Po vyřazení z provozu ji železniční nadšenci opravili a vystavili na pomníku vedle nádražní budovy v Hradci Králové. V letech 1986–1989 byla opravena do provozního stavu a na 13 let se vrátila do aktivního muzejního provozu, kde dělala radost všem milovníkům parních lokomotiv a posloužila i filmařům. V roce 1991 se dokonce podívala do svého rodného města. Aktuálně je kvůli závadě na kotli nepojízdná a čeká na opravu…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Východní Čechy