Šejk Zájed Road je ikonická lokalita lemovaná rezidenčními mrakodrapy, kterým se říká „věže“, tedy towers v angličtině nebo abrádž v arabštině (burdž v jednotném čísle), a kterých každým rokem přibývá. Dubajské mrakodrapy nenápadně vyrůstají z písečného podloží zpevněného složitými stavebními procesy a poutají pozornost svou výškou i stále nápaditějším designem. Jsou symbolem bohatství a moci, stejně jako když před sto lety vyrůstaly první mrakodrapy na Manhattanu. Nad „Šejk Zájed“ vede hlavní linka dubajského metra, a proto není nic jednoduššího, než podniknout vyhlídkovou cestu a kochat se impozantní architekturou…
Metamorfóza
Za otce moderní Dubaje je považován šejk Rášid bin Sacíd al-Maktúm. Vládcem Dubaje byl jmenován v roce 1958. Byl vynikajícím obchodníkem (měl přezdívku Princ obchodník), respekt kmenových vůdců si získával svým přístupem, podporou vzdělanosti a vyjednáváním pracovních pozic u zahraničních investorů. Na začátku 60. let žilo v Dubaji kolem 30 000 obyvatel, přičemž většina z nich byli cizinci. Dubaj se tehdy potýkala s mnoha problémy – ve městě existovalo pouze několik studen se sladkou vodou (pitná voda se dovážela z Bombaje) a elektřina byla dostupná pouze z generátorů. Díky četným obchodním vazbám byla však méně postižena úpadkem lovu perel. Šejk Rášid podporoval obchodníky z Íránu, Indie i Pákistánu a měl skvělé vztahy s britskými architekty a odborníky, propagoval západní medicínu, zasloužil se o budování prvních nemocnic a infrastruktury. Jeho hlavním projektem byla výstavba letiště v Dubaji v roce 1960, neboť do té doby přistávaly všechny lety ze zahraničí v Šardže. Na přelomu 60. a 70. let bylo též vybudováno několik přístavů pro rybáře i námořní dopravu, které fungují dodnes. Port Rášid slavnostně otevřený v roce 1972 byl až do roku 2018 hlavním komerčním přístavem. Dnes je domovským přístavem zaoceánské lodi Queen Elizabeth 2, která slouží jako hotel i turistická atrakce.
Strategií šejka Rášida byl rozvoj Dubaje jako obchodního a finančního lídra v regionu. V roce 1979 byla postavena daleko od centra 149 m vysoká budova Světového obchodního centra (World Trade Centre Tower, WTC). Stavba s 39 patry byla ve své době nejvyšší v celém regionu, je mimochodem vyobrazena na bankovce v hodnotě sto dirhamů. Ještě v 90. letech 20. stol. byla jedinou dominantou uprostřed pouště, dnes už ji dávno pohltila rostoucí metropole. V roce 1985 byla založena letecká společnost Emirates, která dnes patří ke světové špičce. V současnosti operuje lety do 161 destinací v 85 zemích světa na šesti kontinentech. Dubaj se stala domovem jednoho z nejrušnějších letišť na světě. V letech 1971-1980 byla zrealizována náročná stavba pětiproudé dálnice Šejk Zájed Road (Sheikh Zayed Road), která je hlavní dopravní tepnou v Dubaji a propojuje všech sedm emirátů. Tato výjimečná 55 km dlouhá komunikace začíná u budovy World Trade Centre a vede až k hranici s Abú Zabí. Po smrti šejka Rášida v roce 1990 se ujal moci šejk Maktúm bin Rášid al-Maktúm, za jehož vlády se Dubaj plně transformovala z přístavního města, které se specializovalo na regionální trh, na jeden z klíčových světových trhů. Od roku 2006 je u moci jeho bratr, charizmatický moderní panovník, vizionář a plodný spisovatel Muhammad bin Rášid al-Maktúm.
Futuristické stavby
Jedinečnou možnost nahlédnout současně do minulosti a budoucnosti Dubaje nabízí atrakce Dubai Frame v parku Zabíl (Zabeel Park). Obdivuhodnou stavbu ve tvaru zlatého obrazového rámu (největší na světě) tvoří dvě věže o výšce 155 m propojené částečně proskleným 95 m dlouhým mostem. 48 pater zdolají výtahy za pouhých 70 sekund! Dubai Frame je situován tak, že ukazuje pohled na „starou Dubaj“ (severním směrem) a zároveň poutá spektakulárním výhledem na „novou Dubaj“ (jižním směrem). Expozice prezentují přerod z rybářské vesnice ve fascinující moderní metropoli a jedno z nejrychleji rostoucích měst na světě. Reálná počítačová simulace města a ambiciózních moderních technologií v roce 2050 připomíná scénu ze SCI-FI filmu, ale kde jinde se nemožné stává skutečností než právě v Dubaji! Testovacími zkouškami již prošlo bezpilotní létající taxi. Hyperloop je superrychlá dráha, která by umožnila urazit 150kilometrovou vzdálenost mezi Dubají a Abú Zabí za pouhých 12 minut potrubím ve speciálních cestovních kapslích. Pro konstrukci rámu bylo použito 2000 t oceli, více než 99 00 m3 vyztuženého betonu, 2 900 m2 laminátového skla a více než 15 000 m2 pozlacené nerezové oceli, která kryje celý rám, přičemž prstencový design je inspirován logem Dubai Expo 2020.
Dubaj je dílem nejlepších světových architektů, kteří mají prostor vytvářet novátorské mrakodrapy, formovat budoucí tvář města a posouvat hranice moderního stavitelství. The Gate Building v DIFC je ústředím Mezinárodního finančního centra. Tvar budovy se inspiroval Vítězným obloukem v Paříži. Al-Yaqoub Tower je 328 m vysoká věž na Šejk Zájed Road dokončená v roce 2013, které nikdo neřekne jinak než Big Ben. Slavnou londýnskou stavbou se inspirovala, ale nemá na sobě ikonický ciferník. 5* hotel The Dusit Thani z roku 2001 na „Šejk Zájed“ tvarem připomíná sepjaté ruce při modtlibě; zároveň se jedná o zdvořilý způsob pozdravu v Thajsku. The Cayan Tower, dříve známá jako Infinity Tower, je 75patrovou rezidenční věží. Každé poschodí této věže rotuje o 1,2º proti směru hodinových ručiček, čímž má každá bytová jednotka výhled na přístav nebo moře. The Address Sky View Hotel v srdci Dubai Downtown jsou dvě rezidenční věže o výšce 260 m spojené mostem, kde je umístěn 70 m dlouhý bazén s výhledem na Burdž Chalífu. Infinity pools, bazény umístěné na vrcholu mrakodrapů, jsou velkým hitem posledních let. The Opus od legendární architektky Zahy Hadíd je budova nového ME hotelu v Dubai Downtown. Jedná se o dvě věže, které na sebe berou podoby jednotné kostky. Je to jediný hotel, kde Zaha Hadíd navrhla exteriér i interiér. Budova O14 je obchodní věží s 22 patry v Business Bay. Díky tzv. exoskeletonu s 1300 otvory si vysloužila přezdívku Swiss Cheese Tower. JW Marriott Marquis v Business Bay tvoří dvojice věží, kterým byl inspirací kmen palmy datlové…
Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Dubaj