Létající Skot - Nádraží Waverley v Edinburghu

Létající Skot

Na počátku luxusního cestování vlakem stál Létající Skot čili Flying Scotsman – dvojice vlaků, které spojovaly Londýn s Edinburghem přes York a Newcastle.

Oba vlaky vyjížděly shodně v 10 hodin dopoledne – jeden z londýnského nádraží Kings Cross, druhý z nádraží Waverley v Edinburghu. Cesta trvala včetně půlhodinové zastávky v Yorku 10 hodin a 30 minut. Ve své době šlo o nejrychlejší železniční spojení mezi oběma městy. Vlaky jezdily na trati East Coast Main Line, tedy po východním pobřeží. Toto spojení vzniklo z tratí tří železničních společností. Úsek Londýn–Doncaster patřil původně společnosti Great Northern Railway. Další společnost, North Eastern Railway, postavila úsek Doncaster–Berwick, zatímco koleje ve Skotsku patřily společnosti North British Railway. V roce 1860 vytvořily tyto tři společnosti East Coast Join Stock, společný vozový park, kterým zajišťovaly služby na východním pobřeží. Od toho byl už jen krůček k vlaku propojujícímu Londýn s Edinburghem.

Lokomotiva Flying Scotsman s číslem 60103 po generální opravě
Legendární lokomotiva Flying Scotsman s číslem 60103 po generální opravě, která byla dokončena v roce 2016

V roce 1862 vyjel vlak poprvé pod jménem Special Scotch Express. Nejprve nabízel místa jen v 1. a 2. třídě, teprve v roce 1888 se začaly prodávat také jízdenky na místa 3. třídy. V oné době nabízelo vlakové spojení mezi oběma městy hned několik společností, které se v tvrdém konkurenčním boji snažily lámat rychlostní rekordy. Po četných nehodách se v roce 1888 konkurenti nakonec dohodli na cestovní době 8 hodin 15 minut pro všechny vlaky a své soupeření přenesli do sféry cestovního komfortu. Společně pořízené…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa – Nejkrásnější turistické železnice Evropy

Létající Skot